Sunflake – eksklusivt intervju

Da stjerneartisten Sunflake slapp vårens store hit, bankettlåten “Ensam i tät” i ukene før tiomila, viste han at han på ingen måte var ferdig etter en tung avslutning på fjoråret. Etter en hektisk vår for klubbens store stjerne har bloggen endelig fått et eksklusivt intervju med hovedpersonen selv.

Hvordan taklet du rampelyset etter at braksuksessen “Feel so superfly” ble sluppet senvinteren 2018? Nei altså det var jo helt utrolig. Det var som få andre braksuksesser, det kom fullstendig uventet. Hvem skulle trodd. Jeg er jo bare en gutt fra lille Bærum. Jeg tror det vanskeligste var all oppmerksomheten og alle som plutselig begynte å ta kontakt. Før var det ingen jenter som ville snakke med meg, men bare en uke etter release var innboksen stappfull av meldinger fra jenter som ville gjøre alle slags mulige ting med meg.

Sunflake er kjent for å prioritere fansen. Her er det bamse som får treffe sitt største forbilde.

Det var jo store forventninger rundt din opptreden på O-festivalen, men den ble dessverre avlyst til fansens store skuffelse. Hvordan taklet du dette? Det var vanvittig tungt. Jeg har slitt med angst og depresjoner lenge etter episoden og kommer nok aldri til å tilgi meg selv for det som skjedde. Den offisielle uttalelsen var at jeg hadde pådratt meg en ankelskade på løpet tidligere på dagen, men sannheten er at jeg rett og slett ikke taklet presset. Det var min første opptreden på en sommerfestival noensinne og nervene… det ble for mye. Jeg måtte komme opp med en god løgn for å komme meg unna. Men det kom for en pris. Da fansen fikk høre om avlysningen gikk de mot meg og plutselig begynte hatmeldingene å strømme inn i innboksen. Jeg trodde aldri jeg kom til å drive med musikk igjen etter det.

Selv om mange nok ville tenke at musikkarriere var veien å gå for deg, begynte du høsten 2018 på sivilingeniørstudier. Hva skal til for at du gjør som fansen ønsker og satser på artistkarrieren på fulltid? Etter O-festival-hendelsen var jeg fast besluttet på å aldri drive med musikk igjen. Jeg tenkte å gå videre med livet og gjøre noe annet, så jeg startet siving på NTNU. Det var ganske befriende i starten, men så kom eksamensperioden til jul og jeg har aldri hatet livet så mye som da. Etter å ha fått igjen karakterkortet skjønte jeg fort at jeg måtte tilbake igjen til musikken. Det gjenstår nok ikke mange eksamensperioder til før fansen får det akkurat som de vil.

I tillegg til skolen er du jo faktisk også orienteringsløper i verdensklasse. Ikke bare har du mange starter i JWOC, men kvalifiserte i år til og med til det internasjonale all-star-laget #3.lagetelite på tiomila og Jukola. Hvordan balanserer du artisthverdagen med den svært forskjellige toppidrettshverdagen? Å bli valgt som representant for #3.lagetelite er nok det største jeg har gjort noensinne. Det er utrolig tilfredstillende å se at hardt arbeid gir resultater. Jeg tror nok orienteringssatsingen gikk litt ut over musikkarrieren tidligere. Jeg slet lenge med å finne en løsning på dette, men tror endelig jeg har funnet det. Hemmeligheten ligger i å delta på nok banketter.

Etter en tids stillhet og rykter rundt dine videre aktiviteter, ble bankettlåten “Ensam i tät” sluppet til kritikerhyllest like før tiomila. Kan vi regne med like gode bankettlåter i fremtiden? Det var på et tidspunkt bare noen uker før tiomila, da jeg skjønte at restene av «Feel so superfly»-pengene ble brukt på Dechathlon og Nancys i Alicante, og at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å få studielånet godkjent, at jeg bestemte meg for å gjøre comeback. Det var jo helt naturlig at singelen skulle dreie seg om Tio. Dessverre er det mange av fansen som har mistolket teksten og som tror sangen handler om at NTNUI alltid er Ensamme i tät og alltid vinner tio hvert år. Men sangen handler egentlig om å finne sin egen vei, å tørre å ta egne valg og stå for den man er i motgang og medgang. Å følge hjertet og drømmene sine. Om man er der, er man altsa milevis foran de fleste, og sånn sett er man ensam i tät. Det er et enormt press forbundet med å slippe en like sterk låt som Ensam i tät, og jeg tror det vil kreve vanvittige mengder arbeid å få det til. Men så er det ingenting som er mer tilfredstillende enn at ens egne bankettlåter sprenger høyttalerne på bankett, så jeg skal gjøre mitt beste.

Lover du å levere varene i #2020, selv om du potensielt skulle blitt signert av en av de store og flyttet over dammen innen da? Jeg skal ikke lyve, og kan allerede bekrefte at jeg har fått noen ganske saftige tilbud. Likevel, det går ikke an å forlate Trondheim og Moholt før seiern er i boks i #2020. Og jeg tenker å bli værende og bidra med min del for at vi skal banke IFK. Så får penthousen i LA vente til senere.

Nå er det sommer, både O-festival og andre festivaler og perfekt tid for både tropiske og gira Sunflake-toner. Sjekk ut
https://open.spotify.com/artist/6kHxR40e1EEQRstM1XgVQY for å perfeksjonere sommeridyllen!

Tarjei Holo

Eneste som har vært regjerende mester på Bakrusspretten to år på rad