Reisebrev fra Midnattsolgaloppen

Midnattsolgaloppen gikk i år i Alta 21.- 23. juni. Vi var en gjeng på 10 som tok turen nordover. Flere av oss så det som en god anledning til å utforske mer av Finnmark ved å dra på tur. Dette var nesten et feltstudie for studenter med opptil 30 studiepoeng i fugletitting. Vi har blant annet sett småspove, havørn og svært aggressiv tyvjo.

Overnatting på DNT-hytta på Nordlysobservatoriet på Halde var en fin start på Finnmarksoppholdet for Solveig, Ingrid og Kristin, mens Hildegunn og Ingvild hadde starta med et par dager på Seiland. Vi var heldige, fin gåtemperatur, kvelds- og morgensol og helt vindstille på toppen. I tillegg sørget snøen for enkel tilgang på vann.

Nesten oppe på Halde. Foto: Solveig Blindheim

Anna og Vegard brukte dagene på å løpe o-løp i Masi og fiske. En av dem fikk mest fisk. Den andre fikk høre det. Vi andre fisket også litt, men det var ikke noe å skryte av. Ingvild og Hildegunn var optimistiske med tanke på fiskelykke under planlegginga av middag på Seiland og endte til sin skuffelse opp med å kun ha ris å putte i fiskesuppa. Heldigvis smaker alt godt på tur!

Ingvild, Solveig, Kristin, Ingrid og Audun dro fra Alta til Hammerfest, for så å ta båten ut til Akkarfjord på Sørøya. Der været virkelig viste seg fra sin beste side da vi gikk fyrvokterstien ut til Tarhalsen. Sitat Solveig:”Dette er en av de fineste plassene jeg noensinne har vært”.

Halvveis ut på Tarhalsen. Foto: Solveig Blindheim

På fredagen flyttet vi inn på Alta folkehøgskole, og sløvet mens vi forberedte oss til kveldens langdistanse. 8,8 km virket langt med slitne turbein, og den midnattssola som var lovet under konkurransen måtte vike for småregn. Start var på toppen av en alpinbakke, og Solveig håpet sterkt på at de høydemetrene vi hadde tatt ville fordeles jevnt slik at løpet ble en eneste slak nedoverbakke. Hun fikk det som hun ville de første fem postene, som var en veldig deilig start på løypa. Så kom sjettestrekket. Vi jentene hadde det som internkonkurransestrekk: Tredje raskeste fikk bolle av den som var lengst fra tredjemanns tid. Sjettestrekket var sikkert to kilometer oppoverbakke. Heldigvis var myrene enda finere og raskere enn Trøndermyrer, så det viste seg å være overkommelig likevel. Plutselig var vi over tregrensa, og kunne ikke annet enn å se for oss hvor idyllisk det ville ha vært i midnattssol. Kristin vant internkonkurransen, og Anna hadde løpt så fort (til 4. plass på løpet) at hun måtte betale. En som også løp veldig fort var Rasmus, som løp inn til seier i H21. En annen vinner denne dagen var Audun Rognerud Bøe, som vant dagskort i klatreparken i Alta som uttrekkspremie.

Gratis sushi på arena er veldig digg etter en langdistanse. Foto: Solveig Blindheim

Lørdagens mellomdistanse gikk fra samme arena, men med ganske annet terreng. Relativt flatt og annerledes skog. For mange av oss viste det seg at futtet i beina hadde blitt brukt opp på fredagen, så til tross for lite stigning ble dette en tung opplevelse. Denne dagen var Solveig suveren på internkonkurransen: Nest beste på 4. strekket fikk bolle av den treigeste.

Hele gjengen etter gjennomført Midnattsolgalopp

På søndagen var det igjen klart for langdistanse, denne gangen fra Kaiskuru skistadion. Dette terrenget var ganske annerledes enn de foregående dagene, småkupert med mye berg-i-dagen. Sammenlagt ledet Kristin på Solveig med kun 1 min og 30 sek. Når Kristin i tillegg startet kun 4 min etter, var det klart for en skikkelig duell. Solveig gikk på en bom tidlig i løpet, og fra da av møttes de stadig, hele veien inn til mål. Rasmus tok sammenlagtseieren i H21 og Anna kapret 2. plassen i D21.

Seierspallen sammenlagt i H21