Sportslig

Generell info

Hvis du ønsker å holde deg oppdatert på hva som skjer av aktiviteter i o-gruppa, anbefaler vi at du  melder deg på vår mailliste ogruppa@list.stud.ntnu.no. Her kommer info om treninger, løp, samlinger osv. Du trenger ikke å løpe for NTNUI for å stå på denne lista. Hvis du vil melde deg inn i o-gruppa må du først kjøpe et medlemskort i NTNUI. Dette kan gjøres på Idrettsbygget Gløshaugen eller Dragvoll Idrettssenter (les mer her). NTNUI Orientering har ingen tilleggskontigent, så alt du trenger å gjøre etterpå er å melde deg inn. Nestleder i klubben er ansvarlig for medlemsskap, og pleier å sende informasjon om innmelding ved starten av hvert semester. Uansett er det bare å ta kontakt med vedkommende ved spørsmål.

Har du spørsmål om sportslige aktiviteter (treninger, teknikkøkter, løp, samlinger osv.) kan disse sendes til sportslig@ogruppa.org.ntnu.no.

NYBEGYNNEROPPLEGG

I august arrangerer vi “Bli-kjent-kveld” på Studenterhytta. Her kan du være med og få instruksjon av erfarne løpere, og prøve deg på løyper av varierende vanskelighetsgrad. NTNUI Orientering tilbyr også nybegynnerløyper ved teknikktreningene på høsten. Informasjon legges ut i påmeldinger og i de ukentlige treningsplanene som legges ut på forsiden.

UKENTLIGE TRENINGER

DagTidAktivitet
Mandag19:00Mandagstrening Vår mest populære trening, med lav terskel for deltakelse. Oppmøte er ved Treningssenteret i Moholt studentby kl. 19:00. Herfra løpes det mot Estenstadmarka og Dragvoll, og man skiller lag i forskjellige grupper avhengig av hva man ønsker å gjøre; basisstyrke på Dragvoll fra kl. 19:45 eller langtur til Liaåsen (terreng/sti) eller Vikåsen-Lade (vei).
Tirsdag18:00O-Intervaller/ Intervaller
O-intervaller i sesongen: Felles avreise fra Lille-P 18:00. Evt oppmøte ved treningssenteret dersom det er løpeavstand fra Moholt. Løper i grupper på ca.4stk. Intervallene har lengde rundt 1km, 4-6 intervaller.

fra 1.oktober: Løpsintervaller.
Oppmøte treningssenteret 18:00. Intervallene varer for det meste mellom 1-6 minutter. På sommerstid springes mange av intervallene i terreng, mens de flyttes ut på asfalt om vinteren.
Onsdag08:00Styrke/bevegelighet Morgenstyrke på Nardo idrettssenter. Oppmøte på Treningssenteret, Moholt kl 0800, start kl.0815 på treningssenteret. Det trenes basisstyrke og deretter bevegelighet etter fastlagt program. Varighet: 45 min
Onsdag18:00O-teknikk/nattRenn Ukas løype legges ut så den kan løpes når som helst ila uka, f.eks onsdag ettermiddag. Løypa vil være uten poster og ofte en momentøkt. Om vinteren løpes nattRenn som er nattorientering uten postmarkeringer, og med urettferdig gafling.
Torsdag17:30/18:00Ballspill / intervaller Ballspill på Dragvoll Idrettssenter, gymsal 2. etasje. Vi har hallen fra kl. 17:30-19:00. Felles avløpning fra Grounden, Moholt kl. 17:10.
Fram til 1.oktober arrangerer vi fotball partallsuker, mens NTNUI basket har basket i oddetallsuker. Fra 1.oktober har vi fotball hver uke.

Fram til 1.oktober vil det bli intervaller på torsdager. Felles jogg fra moholt 18:00. Intervallene varer for det meste fra 3-6 minutter. Det vil varieres mellom tre ulike typer: russer, vogel og fuglmyra.
Fredag16:30Baneintervall Fra 1.oktober: Baneintervaller i Leangen ishall eller på Øya stadion (avhengig av forhold). Her varierer lengden på dragene mellom 200 og 1500 meter. Avløpning fra Grounden, Moholt kl 1630
Fram til 1.oktober: ingen trening.
Lørdag10:00Langtur Lørdager løper vi langtur. Vanligvis løpes det fra Treningssenteret, Moholt, f.eks. i Estenstadmarka eller Leirfossrunden og Bratsbergrunden om vinteren. Noen ganger reiser vi andre steder og løper, som Bymarka eller Vassfjellet.
Søndag10:00Søndagsteknikk Vi reiser til et terreng i området og løper o-teknikk. Arrangører setter ut og henter inn poster. Som regel legges det opp til at økta skal kunne løpes med høy intensitet. Påmelding på påmeldingssidene. Avreise fra Lille-P, Moholt.
I sesongen vil det ikke bli arrangert søndagsteknikk hver søndag, siden det ofte er o-løp i helgene.

Tirsdagsintervallene går på forskjellige steder. Her er en oversikt over de vanligste intervallene:

Lerkendal-Estenstadhytta: Bakkeintervall med drag på 4-6 min. Start på vestsiden av brua ved Lerkendal. Løypa følger gangvei om Gløshaugen og videre opp forbi Berg studentby. Deretter følges skiløypa fra Berg, forbi Lohove gård og videre mot Bekken. Traséen avsluttes opp veien fra Bekken og opp forbi Tømmerholt.

Hyttaintervall: Start ved Lerkendal stadion og følger traseen til Fjellseterløpet. Det varieres mellom 4 og 6 minutts drag.

Blussuvoll lang: Bakkeintervall i en rundløype hvor man løper ned korte Blussuvollbakken i pausen. Ca 4 min drag for de raskeste guttene.

Blussuvoll kort: Bakkeintervall i korte Blussuvollsbakken hvor man løper drag på 1min. Pause på ca. 1.20 ned igjen før man springer opp. Vanlig med 5-8 drag og 2-3 serier.

Fuglmyra: Løpes en rundløype på ca 3-4 min rundt Fuglmyra. Dette er en teknisk løype på sti ved Fuglmyra. Godt skotøy anbefales.

Vogelrunden: Skogsintervall i teknisk rundløype, som regel gode forhold også på vinteren. Dragtiden er som regel 2 (ca 1 runde for jenter) eller 3 minutter (ca 2 runder for gutter).

Russerintervall: Skogsintervall, rundløype på sti. Det løpes i grupper på 3, hvor to til enhver tid løper, mens en har pause. Det løpes i følgende system; dra-bli dratt-pause-dra-bli dratt osv.

Hundremeterskogen, Lade: Skogsintervall i Hundremeterskogen og rundt om på Lade. Gutta løper som regel 8 minutts drag, hvorav det siste draget fra Hundremeterskogen og hjemover. Jentenes dragtid varierer mellom 4-8 minutter.

Snøpulsintervall: Intervall på jordet ved Dragvoll idretssenter. Vi løper bare rundt på jordet i drag på 4 eller 6 minutter. Denne treningen brukes som regel bare når det er snø på jordet.

O-TEKNISK TRENING

O-gruppa prøver å legge til rette for et best mulig treningsopplegg for løperne. Denne høsten vil vi lage en “ukas løype” hver uke, som vil være en momentøkt som kan løpes når som helst ila uka. Bruk gjerne facebookgruppa til å avtale sammen. Ellers arrangerer klubben mange treningssamlinger, mer informasjon om dette på samlingssiden. Vi har en egen printer som står på O-kjelleren, som fritt kan brukes til å skrive ut kart til egen o-teknisk trening. Husk å sende en mail på bull eller skrive innlegg i facebookgruppa for å invitere andre med.