Audun Heimdals Hu&Hei 2024

Lørdag 9.mars var det endelig duket for den andre utgaven av Audun Heimdals Hu&Hei vinter! Over natten hadde det kommet et lite melisdryss i Bymarka, og ettersom det var nokså isete både i og utenfor skiløypene kom denne styresnøen godt med. Yr hadde tidligere i uka meldt sol, men den lot vente på seg. Men, som man lærer etter å ha bodd noen år i Trondheim, oppholdsvær er godvær!

Omtrent 60 ski-o-glade løpere stilte til start, og Trondheim Bydrift hadde sørget for en skikkelig startslette med nydelige trikkeskinner!

Løypelegger Henrik Fredriksen Aas, med hjelp av Aslak Heimdal, hadde laget en morsom løype med mange poster et stykke utenfor det preparerte løypenettet. Skareføret var heldigvis bra, og man kunne gå på ski inn til alle postene (i alle fall nesten – ryktene skal ha det til at det var litt lite snø mot toppen av Bosbergheia).

Vegard Gulbrandsen og Guri Sollien Hulbak taklet forholdene best av alle og vant årets utgave av Audun Heimdals Hu&Hei Vinter, i henholdsvis herre- og dameklassen. Vegard vant spurtoppgjøret i herreklassen med tiden 2:32, og var 2 sekunder foran Styrk Hundseid Kamsvåg. På tredjeplass fulgte fjorårsvinner Øystein Kvaal Østerbø. Lederen etter første runde, Eirik Andreas Mortensbakke, kom inn på samme minuttet som de tre første og ble dermed nummer fire.

I dameklassen var det fjorårsvinner Guri som vant. Hun klokket inn på tiden 1:44, etterfulgt av en stor gruppe med Synne Strand, Frida Haugskott, Birgit Kleppa Madslien, Thea Maurtvedt og Idunn Strand som brukte 1:50. Det var i tillegg fem jenter som dro ut på andre runde, og dermed kan titulere seg som superbabes.

I tillegg til flotte prestasjoner, har alle som deltok bidratt til å samle inn penger til Kreftforeningen. Styret i NTNUI har besluttet at overskuddet fra arrangementet skal gå til Kreftforeningen. I tillegg har også SWECO blitt med på å donere 3000 kroner til Kreftforeningen.

Vi takker alle som deltok og bidro til at dette ble et strålende arrangement, også i år! Og så sees vi igjen neste år.

(Alle foto: Øyvind Wiggen)