Julakalenderluke 14: MeldEPOsten tester julegrøt

I disse travle førjulstider kan det være vanskelig å sette av tid til å lage mat. Noe som aldri slår feil for å skape den rette julestemningen for deg eller for o-kjøkkenet er å lage en aldri så liten julegrøt. Skal du lage fellesmiddag en av de nærmeste dagene? Kanskje du er av den ivrige sorten og sitter lange dager på skolen og tenker å lage deg et bedre måltid der? Eller kanskje du lurer på om du skulle invitert kjæresten eller daten på julegrøt? Det er riktignok ikke mat kjent for å være brukt på stevnemøter, men du vet, du får ikke vite om kjerringa er klar før du har klart å få det hvite i kjerringa.

Passer noe av det nevnte ovenfor for deg? Da bør du lese videre!

MeldEPOsten har nemlig de siste dagene testet ut ulike typer julegrøt og kommer her med en liten anmeldelse på de ulike sortene:

1.     Fjordland Risgrøt

Pris: 24,90

Smak: Sterkt preg av saltsmak

Konsistens: Klissete, på grensen til slimete, med små hint av dårlig kokte riskorn

Mengde: 462 gram

Terningkast: 4

Kommentar: Her har Fjordland rett og slett brukt for mye salt! I tillegg er grøtmassen veldig seig, og enkelte av testerne fikk rett og slett problemer med å få det ned. Har skål og har et rikt proteininnhold, og får ekstra plusspoeng for at den ikke inneholder sukker.

2.     Firstprice Risgrøt

Pris: 19,90

Smak: Ikke tilstede

Konsistens: Suppe?

Mengde: 900 gram

Terningkast: 1

Kommentar: Dette er testens taper! Er mer som en suppe enn grøt. At du får relativt mye grøt/suppe for pengene er ikke nok til å kompensere for det dårlige inntrykket blant testerne.

3.     Toro Risgrøt

Pris: 29,8

Smak: Søt, med hint av vanilje.

Konsistens: Hvis det er ønskelig å unngå jævlig harde riskorn anbefales denne over Toros snarkokte.

Mengde: 385 gram

Terningkast: 2

Kommentar: Her får du svært lite for pengene! Er forferdelig søt noe som førte til at flere av testerne ikke klarte å konsumere de 385 grammene. De økonomiske konsekvensene dette kan gi en stakkarslig student er kritiske, og vi vil på det sterkeste ikke anbefale denne grøten. Trekkes opp på terningkast 2 fordi den leveres med skål.

4.     Nordfjord Risengrynsgraut

Pris: 19,90

Smak: Fyldig og god. Her balanserer Nordfjordingene på en sylskarp knivsegg mellom suksess og fiasko, men har lyktes med å gjøre sine mengdeberegninger på salt og sukker optimal.

Konsistens: Ingenting å utsette

Mengde: 900 gram

Terningkast: 5

Kommentar: Stryningens favoritt. God smak, deilig konsistens og mye for pengene! At de har glemt å servere den med skål kan ikke felle denne giganten av en risgrøt.

5. Ming Grøt-ris

Pris: 24.90

Smak: Gjennomsnittlig

Konsistens: Bra hvis du ikke suger på å lage mat

Mengde: 800 gram (u/melk)

Skål: Skål for at dette elendige innlegget snart er over!

Terningkast: 5

Kommentar: Sukker, kanel og smørøye er et must

6. Geisha Grøtris

Pris: Billig nok for deg din gjerrige jævel

Smak: Juleaften

Konsistens: Grøtaktig

Mengde: 800 g (u/melk)

Terningkast: 4

Kommentar: Med svært gunstig pris er det kun tid som kan virke problematisk

7.  Fredagsgrøt i Hangaren

Pris: 37,00 inkludert saft

Smak: Klare hint av prokrastinering, samt noe arbeidsvegring

Konsistens: God og fast

Mengde: Så mye du klarer å lesse på skåla

Terningkast: 6

Kommentar: Selskap trekker opp

Thorstein Wang

Mange kjenner meg bare som bankettkongen. Det er helt uten grunn.