40 NTNUI løpere på påskesamling!

Årets tiomila faller helgen 7-8. mai i Ånnaboda like ved den svenske byen Örebro. Her skal mange tusen løpere kjempe både natt og dag for å vinne de gjeve stafettene. De unge NTNUIerne ligger i hardtrening på samling gjennom påsken.

Samlingen er lagt til nettopp Örebro for å være best mulig forberedt for tiomila. Øktene er lagt med formål om å være best mulig forberedt til tiomila. «Verdien av en slik samling bør ikke undervurderes, du klarer deg ikke uten påskesamling», konstaterer Ane. Hun forteller at det er viktig med spesifikk trening på relevant terrengtype for å gjøre seg klar til tiomila. «Ikke mange andre steder får vi like bra trening for tiomila som her. Terrenget er røft og tungt. For å kunne prestere på tiomila er du nødt til bli kjent på hva du møter».

Jenny fornøyd etter et godt løp

Det er lagt opp til to økter hver dag. Opplegget er todelt der de fleste av øktene er lagt til Kilsbergen, naboterrenget til tiomila. Her er terrenget fysisk og teknisk røft med store kuperinger. De andre øktene er lagt til Hallsberg. En terrengtype som byr på finteknikk og gir beina litt hvile fra de røffe stigningene i Kilsbergen.

Mellom øktene bor løperne på hytter på Gustavik camping. Der lager de mat og slapper av mellom øktene. Penværet som var meldt viste seg samme dag som NTNUI ankom og laget lever fine dager på samling. «Jeg liker best det sosiale på hyttene. Lage mat og henge med gode venner. Nyte samlingslivet» beretter Oskar: «Jeg elsker påskesamlinger. Under andre samlinger er det alltid litt stress for å henge med på skolen, nå i påsken trenger jeg ikke ta så mye hensyn til det».

Fellesmiddag

Ikke alle synes det er motiverende å trene så hardt og intenst mot ett og samme mål. Til tider er det tøft for studentene. Eirik forteller: «Vi har ligget i hardtrening i mange dager nå, det er snø i terrenget og det er ikke alltid like motiverende». Han erkjenner likevel at der er verdt arbeidet: «Det er ikke lett, men hva gjør vi ikke for tiomila».

Spesielt glad er den andre lysluggen. «Påskesamling er det beste jeg vet!» jubler Elias. Han forteller at han har gledet seg i en lengre periode på denne samlingen og det gjør ikke noe at det har kommet litt snø de siste dagene. «Det er som i Trondheim. Litt snø gjør ikke en o-løper noe dårligere. Plutselig detter det snø tiohelgen, det er ikke helt utenkelig. Da skal jeg love deg at NTNUI er godt forberedt».

Isak i godt driv på treningsøkt.

I morgen skal NTNUI løpe Letälvsträffen, som for damene er ett av uttaksløpene til tiomila. Det blir siste dag for årets påskesamling. Frem til tiomila skal flere uttaksløp løpes, lag tas ut, før løperne igjen møtes på tioprecamp noen dager før tiomila. Skal det lykkes for løperne på tiomila i år?

(Innlegget publiseres dagen etter Letälvsträffen, så for de interesserte linker vi til resultatlista like gjerne.)

Gustav Camping

Emma Arnesen