NM-uka 2021

I år (som mange år tidligere) ventet den gjeve NM-uka tidlig i september. Årets NM fant sted i Kilebygda rett utenfor Porsgrunn. Her får du et noe forsinket referat fra tidenes NM for NTNUI:

NM langdistanse

På torsdag 9. september åpnet arenaen og ba opp til en «fin langdistanse med god løpbarhet og moderat kupering» (ref. PM). Med dette i bakhodet hadde hele 41 NTNUI-ere funnet veien til startstreken, og var klare til å vise hva NTNUI er gode for.

I juniorklassene ble det som forventet storeslem. I D19-20 ble det gull til Ane etter et solid løp, anført av en finfin 4. plass til Christiane, 7. plass til Andrea og 10.plass til Tora. I gutteklassen hentet selvfølgelig Clemens gullet hjem: mannen viser at han kan mer enn å løpe fort på asfalterte veier!

I D21 løp Ida seg inn på podiet med en sterk 6. plass med Ane like bak på en 8. plass. I herreklassen var det forventet at vår kjære Audun skulle følge opp fjorårets gull, men etter et noe svakt løp endte han som beste NTNUI-er på en 5. plass.

Seniorherrene toppet ikke akkurat listene denne dagen, med 8 brutt og mange med en løpstid på 2,5 time+ var det en tung dag i skogen. Heldigvis blir «historien om NM-uka 2021» snart vesentlig lysere.

NM mellom Q

Dagen etter ventet mellom kvalifisering, også kjent som «årets viktigste løp». Denne dagen stilte hele 54 grønnkledde opp, klare til å kvalifisere seg til både A- og B-finaler! I dameklassen kvalifiserte 15 stykker seg til A-finalen som ventet dagen etter. Blant herrene fikk vi 14 grønnkledde videre. Noe som må sies å være en god opptelling på årets viktigste løp.

NM mellom finaler

Etter gårsdagens suksess lå alt til rette for at NTNUI skulle markere seg på arena og på TV-skjermen til de der hjemme. For første gang (?) ble nemlig NM sendt i beste sendetid på NRK. Juniorene fikk dessverre ikke den æren av å få levere foran hundretusenvis av TV-seere, men det betyr ikke at de ikke skulle vise seg. I D19-20 ble Ane igjen å se på pallen, denne gangen på en 3. plass. Med seg på podiet fikk hun Andrea på en solid 5. plass. I gutteklassen måtte Clemens klatre ned til 6. plass, noen sekunder bak Anders som kom på 5. plass. Alt i alt, nok en solid laginnsats av juniorene!

Ane Sofie på bronseplass

Da var det på tide å sette i gang sendingen, og få ut A-finalene!

I damenes A-finale fikk vi Emma A. inn til en imponerende 5.plass med et drøyt minutt opp til pallplass! Ida fulgte også opp med en god 9. plass like under 4 minutter bak. Ellers var det mange gode løp blant de resterende damene i finalen.

Det var ikke bare damene våre som var klare for å vise seg fram på skjermen denne lørdagen. Vår kjære Audun viste seg fra sin beste side, og løp inn til seier med over 2 minutter (!!) til tidligere NTNUI-er Osmoen på 2. plass. På plassen bak fulgte Eirik opp med en strålende bronse, delt med Anders Nordberg. Videre hadde vi Jørgen på 5, Ulrik på 6, Vegard G. på 8, Vegard JW på 9, Hansi på 10, Rasmus (alle skal med) på 11 og Emil på 13! Mer trenger ikke sies, lista snakker for seg selv.

NM stafett

Med 7,66 lag på start var damene klare for å pryde skjermer med grønne, gule og svarte farger.

Etter nok et tøft løp i skogen, endte førstelaget med Emma, Ane og Ida opp med en velfortjent sølvmedalje. NTNUI 2 kom like bak på en imponerende 4. plass og ble dermed beste 2. lag! NTNUI 3 sørget for tre lag topp 10, og dermed beste tredjelag!! Videre er det verdt å merke seg at alle sju lagene kom topp 20!!

For herrene ble det nok en suksessrik dag. Etter en uhyre spennende sisteetappe der Audun knakk Magne Dæhli, kunne laget løpe inn til et historisk gull! NTNUI 2 fulgte også opp på en god måte med sin 7. plass, og slo Nydalen med 8 sekunder i kampen om å bli beste andrelag. NTNUI 3 og 4 ble henholdsvis nummer 10 og 11, og også i herreklassen endte vi opp med 7 lag topp 21!! Liten tvil om at vi har O-Norges største og beste bredde!

Av: Eskil Frøisland

Emma Arnesen