19. Desember – Menneskets beste venn

Nå som julen nærmer seg, er det mange der ute som ønsker seg en hund til jul. Vi på TurbO har gjort jobben litt enklere for deg som kunne tenke deg noen i O-gruppa som din nye bestevenn. Her følger en nøye analyse av utvalgte raser i Moholt kennel:

Siberian Sivert

Siberian sivert er eventyrlysten, selvstendig, smart og energisk. Den trenger mye mosjon og aktivisering for å trives, ikke minst trenger den å få løpe fra seg. Rasen er svært sosial og trives best i flokk. En vennlig, men livlig og utadvendt rase, som oftest er reservert eller uinteressert i møte med andre raser. Siberian sivert bjeffer vanligvis ikke mye, men begynner gjerne å ule av forventning og glede i forbindelse med mating og interesse fra yngre tisper. Rasen er også kjent for å være paringsklar straks den møter disse yngre tispene. Trenger tidlig sosialisering for å venne seg til å omgås fremmede.

Bergensk Vorstehhund

Vorstehhund finnes i fire utgaver, men den vanligste å se på O-løp i dag er den bergenske varianten. I likhet med siberian sivert, krever den mye mosjon og aktivitet for å trives. Derimot samler den smidige kroppen verken gjørme eller annen skitt, og et sterkt jaktinstinkt gjør den utmerket til målrettede løpeturer i skog og mark, såvel som en god disc-kompis. Generelt går denne rasen godt overens med barn da den er kosete, men av og til kan dens skøyeraktige trekk være for barnslig, selv for de minste. Vanligvis er rasen frisk og rask, men unødvendige treningsskader har en lei tendens å ramme bergensk vorstehhund. Lettskremt og begynner straks å pipe dersom det skulle banke på døra.

Eiken-asier

Opprinnelig stammer denne rasen fra Tyskland. Rasen er sosial og behøver nær kontakt med sine nærmeste, men mot fremmede kan den være reservert. Eiken-asieren er kjent for å være rolig og selvsikker, men også med en sterk egenvilje. Klok og smidig, men grunnet dens selvstendig kan den ha vanskeligheter for å lære nye ting. Rasen kan være sta, og derfor vil den ofte måtte bruke mye tid på nettopp å lære nye ting. Tross lite jaktlyst, er den en god treningskompis og en oppsiktsvekkende god klatrer. Rasen krever trygge rammer, og med konsekvent og kjærlig oppdragelse blir eurasieren en god familiehund. Eiken-asieren liker å leke, særlig å apportere, noe den bruker mye tid på da den ofte glemmer hvor den har gjemt lekene sine. Rasen ble først godkjent i 1973.

Korthåret Haldensk Gjeterhund

Den korthårede haldenske gjeterhunden kommer, som navnet tilsier, fra Halden, hvor den ble avlet fram sent på 1900-tallet til løping i terreng om natta. Rasen har et vakt og beskyttelsesinstinkt som man skal være klar over, kommer du for nær kan det resultere i høylytt knurring. Rasen fungerer derimot dårlig som jakthund da den lider av en sterk form for pasifisme. Denne kloke rasen er av natur dominant, og det er derfor svært viktig med tidlig sosialisering og trening. Er man for sent ute med sosialiseringen kan det resultere i at rasen overkjører de andre hundene med bjeffing om hvordan hundesamfunnet burde fungere. Rasen trenger mye fysisk aktivitet for å trives, men rasen har kjente helseproblemer som dårlige knær, noe som eier må være obs på. Korthåret haldensk gjeterhund krever, som navnet tilsier, minimalt med pelsstell.

Nina Scotia Duck Tolling Retriever

Rasen er full av energi og elsker å leke. Den passer godt som familiehund, men den krever å få mye mental og fysisk stimuli for å trives. En impulsiv og nysgjerrig rase, som med fordel kan has i bånd når den tas med ut. Hunden kan utvikle en destruktiv adferd dersom den ikke får brukt seg nok, eller hvis den overlates for mye til seg selv. Ikke forvent mange stillestunder med denne hunden, da den har en tendens til å bjeffe utrettelig uansett tid på døgnet. Ikke gi denne rasen noe den må passe på, da rasen har en lei tendens til å miste personlige eiendeler. Det sies at man ikke skal gi hunder sjokolade. Denne rasen er intet unntak, og har attpåtil en sjelden type hundediabetes som gjør at man må være ekstra varsom med foret.

Bjørn Anders Flågen

Web-ansvarlig