Audun Heimdals Hu&Hei vinter 2023

På lørdag ble den første utgaven av Audun Heimdals Hu&Hei vinter arrangert i perfekte vinterforhold i Bymarka. Øystein Kvaal Østerbø, Guri Hulbak og Ane Sofie Krogh ble tidenes første vinnere av Hu&Hei vinter.

I Audun Heimdals minne har ski-o gjengen i NTNUI tatt iniativ til å arrangere en vinterutgave av Hu&Hei. Håpet er at dette skal bli en årlig tradisjon på lik linje med Hu&Hei og dermed være en måte hvor Auduns minne kan leve videre i NTNUI også etter at hans jevnalderende har forlatt klubben.

Arrangørkomiteen med løpsleder Styrk Hunseid Kamsvåg i spissen hadde bestilt perfekt vær og det ble en strålende lørdag i sola i Bymarka. Vegard Gulbrandsen og Isak Jonsson hadde lagt krevende løyper med flere spennende veivalgsutfordringer. Opplegget var helt tilsvarende Hu&Hei på sommerstid med to runder for herrene og superbabes, og en runde for damer. Rundene var omtrent 20 + 15km i luftlinje, men for de som fullførte begge rundene ble det over 50km i gått distanse. Løypene benyttet kun det tradisjonelle løypenettet i Bymarka, men de fleste postene var plassert utenfor løypene for å kunne tilby litt mer krevende orientering. Med litt skare på formiddagen lå forholdene også til rette for at løperne kunne bevege seg ut av løypenettet og ta mer kreative veivalg.

De som taklet løypeleggerenes utfordringer best var Øystein Kvaal Østerbø og Guri Hulbak. Øystein tok seg rundt to runder på 3:22:48 og var med det drøyt 8 minutter raskere enn Eirik Andreas Mortensbakke som ble nr 2. Sevat Mestvedthagen kom i mål som nr 3, drøye 12 minutter bak Øystein. I dameklassen var Guri Hulbak første kvinne inn etter en runde, men ville ikke gi seg der og fortsatte ut på runde to. Hun ble til slutt vinner og en av fire fullførende i Superbabes klassen på 4 timer og 12 minutter. Birgit Kleppa Madslien og Åsne Haavengen kom sammen til mål som nr 2 og 3 i superbabes, rundt 40 min bak Guri. Ane Sofie Krogh ble dermed stående som vinner i den tradisjonelle dameklassen på 2:25:46. Hun var med det knappe 2 minutter bak Guri etter 1 runde.

Vinnerne av Audun Heimdals Hu&Hei vinter 2023: Guri Hulbak og Øystein Kvaal Østerbø

Med 79 startende løpere og rapporter om mange fornøyde deltagere må arrangørkomiteen takke for et solid oppmøte. Vi håper at alle kommer tilbake og tar med seg en venn når den andre utgaven av Audun Heimdals Hu&Hei vinter skal arrangeres neste år.

Fullstendige resultater her.

Flere bilder av Øyvind Wiggen her.

Løypene i livelox her.

Tre strålende fornøyde arrangører