Vintersamling 2023 – Guardamar!

En stor gjeng har nettopp kommet hjem etter å ha kost seg gløgg på den årlige vintersamlingen – som i år befant seg i Guardamar i Spania. Dette var undertegnedes første tur både dit og på vintersamling med NTNU generelt (jeg vet, galskap). Det var altså på høy tid å bli kjent med om de gode ryktene om vintersamling og Guardamar stemte. Forventningene var altså meget høye.

Uka besto av en mengde kvalitetsøkter på det krevende kurvebildet på Guardamar og rundt Alicante, drepeleken utenfor økt-tid, WRE-løpene Murcia Costa Cálida i helga, turer til Decathlon, spa/bading innendørs (et høydepunkt), soling (for enkelte, jeg vil si det var litt for kaldt), og bading i havet (for enda færre). En tipp topp uke, som jeg i etterkant kan si at absolutt sto til forventningene.

Drepeleken avsluttet med et stort massedrap søndag kveld av Sander R og Oskar S. De to sto tilslutt igjen, og det hele ble avsluttet med av Oskar ble tatt med boksa nede (nesten bokstavelig talt), og Sander gikk seirende ut.

Løpene:

I helga løp vi som sagt Murcia Costa Cálida, med et spennende terreng med større formasjoner enn nede ved havet. Her løp de aller fleste NTNUI-erne i klassene Damer Elite, Menn Super Elite og Menn Elite. Herrenes eliteklasse måtte deles opp på grunn av antall påmeldte, hvor de tidlige WRE-poengene tilga hvilken klasse man kom i. De med høyest WRE fra tidligere kom altså i Super Elite.

lørdagen var det mellomdistanse på planen, hvor vi fikk dobbel seier i Menn Elite. Oskar Edvardsson gikk seirende ut, 31 sek foran Sigurd Paulsen Vie på andreplass. Totalt fikk vi 5 topp 9 i denne klassen. Litt stang ut i damenes eliteklasse, hvor Anu Tuomisto ledet tidlig i løpet, før hun tilslutt endte på 11. plass, rett foran lagvenninne Emma Arnesen. I herrenes Super Elite-klasse kjempet gutta våre mot store stjerner. Vi fikk to plasseringer topp 20, med Jørgen Baklid på 15., og Mats Eidsmo på 19. plass.

Flere løp også en krevende sprint i Cehegín lørdag ettermiddag. Den ble løpt i varierende tempo da enkelte ønsket å spare seg til søndagens langdistanse, mens andre ga full guffe. Sara Nystrøm Olsen og Sigurd kom begge på en sterk femteplass i eliteklassene (kun en eliteklasse hos herrene dette løpet, så dette er blant alle), Ulrik Astrup Arnesen på en sterk 8. plass, Aurora Gjølsjø på en 9. og Signe Bredholt Jørgensen på en 10. plass.

Søndagen besto av en lang langdistanse. Trolig lengre enn de fleste forventet ut ifra de oppgitte lengdene før løpet, siden det på flere strekk lønte seg å løpe ganske lange rundt-veivalg. Sigurd leverte enda et topp resultat, med en 3. plass. Videre i herrenes eliteklasse kom totalt 5 blant de ti beste. I damenes eliteklasse ble Emma beste NTNUIer på en 17. plass, og i herrenes super-eliteklasse kom Ulrik på en sterk 15. plass, og Anders Vestøl på en 21. plass. Også verdt å nevne Maria Ulseth Syltes sin sterke seier i den ene åpen-klassen, med hele 50 MINUTTERS MARGIN.

Flere resultater fra helga kan du finne HER.

Kart og GPS-spor fra de løperne som har lagt inn, kan du finne her: WRE-mellom, WRE-lang og sprinten i Cehegín

På gjensyn vintersamling, vi sees definitivt igjen!

Noen bilder fra uka nedenfor

Emma Arnesen

Bloggsjef