Hallberg klar for avreise til Trentino

Som en av fire representanter fra Norge, deltar Martin Hallberg i universiaden i Trentino i Italia til uka. Martin drar nedover i morgen tidlig klokka 7. I den forbindelse var Torbjørn på besøk hos Martin for et intervju da Martin gjorde et av sine siste måltider før avreise.

Hva er målsettingen på de ulike distansene i Trentino?

Oj! Skal jeg ta hver distanse for seg selv? Hmm.. Dette var vanskelig. Målsettingen er å ikke bli dårligst av de norske. Det er kun fire norske gutter med (Øyvind Moen Fjeld, Trygve Markset og Rune Malo Ødegaard (nabo til Einar i Molde)), som gjør at jeg får gå stafett. Det blir smud.

Har du lagt opp til noen formtopp i dette mesterskapet?

Eh..  Ja, det har jeg. Svaret er ja.

Hva er suksesskriteriene for å lykkes i dette mesterskapet?

God form er viktig. Men kanskje viktigst er å ha gått mye på ski. Jeg selv har gått sånn passe mye.

Hvordan er løypene?

Det er vel de samme løypene som ble brukt i fjorårets VM i Val di Fiemme. Altså ganske harde. 190 meter stigning på 5 km (mikkelsenindeks på 38), noe som ikke er så ille.

Blir det fest på skiraffen på julaften om du vinner en distanse i Trentino?

Nei, det blir det ikke. Det tror jeg ikke folk gidder. Men det er bankett etter alle konkurransene på lørdagen om en uke.

Hva er din innstilling til denne banketten?

Ja.. Den må jo vinnes.

Hvordan skal du gjøre det?

Ehh..   Det vanlige. La meg si det sånn: Flyet går ikke før kl 5 dagen etter.

Hva legger du i «det vanlige»?

Det vet vel alle. Alle i NTNUI vet sånt, hvordan banketter vinnes.

Har du tenkt til å ta en telefon til Ove, rett før banketten slås i gang, for å be om råd?

Ja, det er ikke så dumt. God idé.

Så Ove er en slags mentor?

Når det kommer til bankettsammenheng, så ja.

Hva med i idrettssammenheng, har du noen mentorer der? Ove der også?

Nja, kanskje ikke Ove der. Eller det må i så fall være kun på selvpiningsdelen av skirenn. Han tok ut alt, og litt til.

Hvem tror du blir dine argeste konkurrenter på banketten, har du oversikt der, finnes det f. eks. noen russere du frykter?

Hmm.. Det går vel mye i vodka for russerne. Da sliter jeg…

Hva med dine konkurrenter i skisporet, har du oversikten der?

Jeg har hørt at dette med universiaden er stort i øst-Europa og Asia. I Kazakhstan og Russland sendes visst sendinga LIVE på Eurosport. Kanskje det går an å strømme disse sendingene.

Kommer du til å gå fortere om du vet at mange NTNUIere sitter hjemme og følger med?

Ehh… Nei.

Men det virker vel ikke negativt?

Det er kult for deres egen del å følge med. Om det betyr noe for meg, så må det være før og etter konkurransen. Underveis tenker jeg på andre ting.

Hvor høyt setter du dette mesterskapet sammenlignet med andre renn denne sesongen?

Kommer veldig an på hvordan jeg gjør det resultatmessig. Jeg synes det er kulere å f. eks. gå fort i turrenn enn sakte i student-OL. Men jeg sier gjerne ja takk begge deler, både raskt i turrenn, student-OL, NM etc. Men nå har jeg ikke tid til å svare på flere spørsmål. Pizzaen venter i ovnen.

"Hjemmelaget pizza", sier Hallberg med et lurt smil om munnen.

«Hjemmelaget pizza», sier Hallberg med et lurt smil om munnen.

"Jeg spiser pizza i dag fordi jeg har dårlig tid. Dette er ikke representativt for min kost. Dette er faktisk den første ferdig pizzaen i 2013"

«Jeg spiser pizza i dag fordi jeg har dårlig tid. Dette er ikke representativt for min kost. Dette er faktisk den første ferdigpizzaen i 2013»

For å ikke fremstilles som usunn, ble det lett etter sunne ting å sette på pizzaen. I bildet er en del av et kålhode.

"Dette her er skikkelige saker, og brukes flittig før viktige konkurranser"

«Dette her er skikkelige saker, og brukes flittig før viktige konkurranser», forklarer Martin.

Rømme brukes som dressing. "På SL gikk det rykter om at jeg spiste grandis til middag dagen før, noe som førte til at konkurrentene mine undervurderte meg" sier Martin.

Rømme brukes som dressing. «På SL gikk det rykter om at jeg spiste grandis til middag dagen før, noe som førte til at konkurrentene mine undervurderte meg» sier Martin.

SAM_0223

Salat ligger på pizzaen, for å gjøre den sunnere. «Vanligvis spiser jeg fisk, gjerne opptil 4 ganger i uka. Pizza er kun i dag».

Julebrus må også til.

Julebrus må også til, men er det noe mer som mangler?

7 tanker om “Hallberg klar for avreise til Trentino

1. Pizza Grandiosa inneheld alle næringsstoffa kroppen treng. Perfekt kost for skiløparar! Eg et ikkje anna.

Lykke til i Italia, Martin!

2. Martin er svært beskjeden når det kommer til hva han forteller om seg selv og vodka. Jeg minnes NM -banketten i vår, da han og Einar skrøt på seg intet mindre enn store melkeglass med vodka som restitusjonsdrikk etter femmila. Og etter formen på dansegulvet å bedømme, var det Martin som tålte dette best av de to. Jeg gir ham gode odds mot russerne.

3. Tilbaketråkk: NTNUIere skal forsvare Norges ære i Universiaden i Almaty | NTNUI Langrenn