Om oss

Kontaktinfo finnes under Styret. Vi oppfordrer alle til å benytte seg av styremedlemmene om du har noen spørsmål! Ingen spørsmål er dumme, og vi er en over gjennomsnittet trivelig gjeng 🙂

NTNUI Langrenns histore

NTNUI Langrenn ble stiftet 24. oktober 1910, da som den første undergruppa i NTHI. Dette var kun et par måneder etter at NTH, Norges Tekniske Høiskole, tok opp sine første studenter. Det ble fort klart for studentene at de selvfølgelig måtte ha noe å bedrive ved siden av studiene, og hva var vel mer naturlig enn å da starte en idrettsforening. Derav ble NTHI opprettet, med skigruppa som foregangsgruppe. Samme år tilfalt også en rekke andre idretter.

Oktoberkvelden idrettslaget ble opprettet i en av auditoriumene i NTHs Hovedbygning, ble det vedtatt en visjon for foreningen:

«å få så mange studenter som mulig i fysisk aktivitet og fremme kameratslig samvær»

I dag driftes fortsatt NTNUI ut i fra denne visjonen, og siden 1910 har Langrennsgruppa skapt en rekke livslange vennskap og forhold. Bli med oss da vel!

Hvem er vi?

Vi vet at dersom du velger å ta del i dette unike miljøet så vil du sitte igjen med mange gode minner fra studietiden som du ikke finner noe annet sted. Du kan etter dette se tilbake på å ha vært med i langrennsgruppa i Norges største idrettsforening!

Langrennsgruppa har et balansert forhold mellom trening og sosiale aktiviteter. På denne måten håper vi at alle som liker å gå på ski/holde seg i form, føler seg hjemme i gruppa, uansett nivå. Vi arrangerer mange fellestreninger i uka, og har et godt innarbeidet opplegg og mange deltagere på store renn som Vasaloppet og Birkebeineren, for ikke å glemme barmarkssamling i månedsskiftet sept/okt, og snøsamling på førjulsvinteren.

Samtidig steller vi i stand mange sosiale arrangementer i sesongen, slik at vi ikke bare treffes iført svett treningstøy. Et eksempel er den årvisse Stakefesten som avslutter skisesongen for langrennsgruppas medlemmer samt pizzakvelder hver første tirsdag i måneden.

Trøndersk klima kan oppleves som kontrastfylt. Ofte, og særlig på høsten kan du gå ut døra i vakkert solskinn, men før du vet ordet av det høljer det ned. Skiforholdene kan også være varierende, særlig er det vanlig at det er bløtt og grisete nede i byen, mens skiforholdene oppe i bymarka holder seg bra gjennom etterjulsvinteren. Noen år er det skiforhold fra slutten av oktober, og noen år er det barmarkstrening og rulleskigåing til langt ut i desember.

Trondheim, med den tilhørende Bymarka har enkelte år vært eneste sted med skiforhold gjennom hele vinteren. Dette gir derfor oss skiinteresserte en unik sjanse til å fortsette skikarrieren eller ta skiene ned fra hylla.

Høsten her i Trondheim kan være mørk og dyster. Da er det viktig å trene for å ha overskudd til å møte en hverdag fylt med lesing opp etter ørene. Å trene gir muligheten til å koble av fra skolen enten det er for å satse friskt mot vinteren eller det er for å ta del i det sosiale. Vi har treninger som passer for alle typer innsatsnivå.