Løype

Gråkallen opp starter på Ila (se HER for startsted) og går oppover naturrskjønne naturstier gjennom Iladalen og opp til Studenterhytta. Derfra gåår det noe nedover til Skistua, før den siste brutale stigningen til toppen av Gråkallen venter løperne. Fra Skistua går løypa litt nedover før den siste brutale stigningen til toppen av Gråkallen venter løperne. Traséen går hovedsaklig på sti. Løypa er forholdsvis bred og muliggjør for eventuelle forbipasseringer de fleste stedene.

Lengde: 7,5 kilometer
Stigning: 530 høydemeter

De første 2,5 kilometrene byr på god høydestigning, før løypa slaker noe ut i 1,5 kilometer. Deretter øker det gradvis opp til Studenterhytta (6,5 kilometer). Fra Studenterhytta går det slakt nedover forbi Studenterhytta før det etter drøy 7 kilometer bare er slalombakken opp til Gråkallen som står mellom løperne og mål. Dette partiet er beinhardt, men høydemetrene går fort, og du er på toppen før du vet ordet av det. På toppen venter målgang og en fantastisk panoramautsikt.

Løypekart:

Løypa følger den røde streken på kartet under. Trykk på kartet for å se kartet i full oppløsning.

Høydeprofil

Trykk på høydeprofilen under for å se det i full oppløsning

Løypegjennomgang