KM Ostesmørbrød – Sesongens tøffeste utfordring!

Startfeltet KM Ostesmørbrød 2016

God steming i feltet underveis

Av tøffe begivenheter i løpet av sesongen sett mange skirenn som Vasaloppet, Birken og Studenterfemmila. De øver og sliter seg ut, uke ut – uke inn med syra til ørene opp til Estenstadhytta og Vassfjellet eller i et forferdelig trøndervær rundt Byneset. Men å teste konkurranseinstinktet uten noe som helst forberedelse i en ellers uvanlig idrettsgren er mer uvanlig. Det gjør at det er kun de hardeste typene med de råeste vinnerskallene som tør å delta.

Som i fjor var Skyås Crib, også i år, arena for denne prestisjetunge konkurransen. Regjerende mester Gudmund har rutine og hadde handlet inn 11 Northug-brød som skulle deles på de 10 sultne deltagerne. I år hadde vi faktisk en jenteklasse også. Amanda kom for å gi gutta juling og ble sett på som en stor konkurrent for den småspiste Olav Vestøl på forhånd og det ryktes at Jørund trakk seg da han så at Amanda var påmeldt. I kjent stil åpnet samtlige ut i en vanvittig fart, med både salami, ost, ketchup og diverse krydder. Etter en mentalkamp mot Olav går Amanda av med seieren i dameklassen. Det gikk radig unna og samtlige av gutta rundet 20 skiver. Et vanvittig nivå! Olav resignerer og en av favorittene, Marthinsen som måtte hente inn feltet etter sen ankomst, gir seg rett etterpå. Pålegget minker og gutta blir mer og mer preget. Det er her vinnerskallene virkelig settes på prøve. Etter 25 gir Sindre G seg og kapret 3. plassen. Det var duket for en duell mellom Trym og undertegnede. Etter runder med Nutella og en halvliter med vann (som Didrik syntes var helt jævlig), sto vi med rå brødskiver med ketchup. Mitt mål om 30 gikk og seiern var innen rekkevidde da Trym brukte usedvanlig lang tid på sin 30. brødskive. Sjelden jeg er så langt ned i kjellern, men kunne tilslutt heve den meget dagsaktuelle leppepomaden over hode. Gleder meg allerede til neste år.

Chicks

1. Amanda (11)

Dudes

1. Sebastian (32)