Forhåndsomtale av Studenterfemmila 2014

Studenterfemmila var lenge et tradisjonsrikt arrangement som ble lagt dødt en eller annen gang på slutten av 80-tallet eller begynnelsen av 90-tallet (det finnes få historiske kilder som peker på et årstall, men jeg har kilder på at det fortsatt ble arrangert i 1985). I de senere årene har dette arrangementet gjenoppstått. For nye medlemmer og lesere så kan jeg nevne at gjenoppstandelsen skjedde i desember 2008, hvor hele 14 karer fullførte femmila.

Ingen femmil uten noe godt på drikkestasjonene

Bak dette gjenoppståtte arrangementet har det ligget en idé om å bringe langrennsporten tilbake til røttene og å arrangere en motsats til dagens moderne sprintlangrenn (digresjon: smak på ordet «sprintlangrenn» – selve definisjonen på et paradoks, ikke sant?). Det innebærer at rennet arrangeres med intervallstart, at det ikke gåes mer enn 2-3 runder og at løypene følger terrenget og ikke er homolegert av Skiforbundet.

To ganger de siste årene har femmila blitt arrangert som en del av Studentlekene, i 2010 og 2013, og begge disse årene har vi hatt stor deltakelse. I årene 2008, 2011 og 2012 var deltakelsen lavere, som delvis skyldes at disse rennene ble arrangert hhv. i desember, april og mars med variende føre. For å prøve å beholde den gode deltakelsen på femmila, vil den til vinteren arrangeres lørdag 22. februar, altså samme helg som i fjor, og ikke bare det, det vil også brukes ressurser på å sikre en god ramme rundt arrangementet.

Den foreløpige planen er å benytte samme løypetracé som i fjor, men også la damene gå fem mil (i motsetning til i fjor). Jeg tar gledelig i mot forslag på nye traceer, men tror at de aller fleste er fornøyd med den nåværende løypa.

I samme sak hvor Studentfemmila omtales, bør jeg også nevne at vår kjære skihistoriker Thor Gotaas kommer ut med en ny bok, Femmila (se omtale [1]), ca. 15. november. Dette er en perfekt julegave å kjøpe til seg selv eller noen andre som er interessert i skisporten.

Løypetracé 2013. I 2014-utgaven av Studenterfemmila skal damene igjen få gå 50 km

[1]: http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Historie/Femmila

8 tanker om “Forhåndsomtale av Studenterfemmila 2014

1. Herlig!
    Må vel bare booke meg inn i Trønderstaden;)
    Synes kanskje det gamle kravet om at løypa ikke skal være en årviss løype og at løypekartet skal først offentliggjøres i garderoben før start godt kan innføres fra neste år..

2. Tilbaketråkk: Femmila 2014 utsatt til 22. mars | NTNUI Langrenn