Birkebeinerrennet 2011

Årets renn går inn i historiebøkene med et flott vær, for ikke å snakke om Blå-Extra som satt spiker gjennom hele løypa. Vel gjennomført av over 200 NTNUI representanter, gjorde ingen skam på de grønne farger. Mange tok de 54 kilometerne som en tur, mens i andre enden stilte gjestelars opp med tre par ski å teste mens han dyttet ned på RINGER og håpte på det beste. Les mer for ytterlige kommentarer.

Fredag morgen dro fire fulle busser nedover Østerdalen på vei til Rena. En ellers spent stemning ble kamuflert av allsang og quiz. Stoppet på Alvdal er standard, hvor pasta buffét var en vinner. Fremme på Rena ble det sjekket inn på høyskolen, hvor blant annet madrassene ikke var noe tykkere enn i sist.

Renndag, lørdag, stod de første opp kl 5, og dermed var forbredelsene til start igang. På start var det kaldt, og SWIX Blå var bankers. De litt senere startende smørte kanskje litt mykere. Over fjellet var forholdene gode. Bakkene opp til Skramstad var ikke for bratte, men på vei opp til Dølfjellet kunne man allerede kjenne vinden blåse imot. Det var først over Raufjellet vinden virkelig kjentes. Det blåste mye i mot og litt fra siden. Etterhvert dreide vinden mer rett imot. På Kvarstad var det mange som sprakk, og museskritt opp til Midtfjellet var eneste utvei.

Undertegnede var ikke i toppform så sent på sesongen, men gjorde et greit løp. Etter litt treg start gikk jeg på offensiven og kjørte bra til Kvarstad og lekte med Håvard Hansen opp bakkene til Midtfjellet. På de videre stakepartiene var det ikke tvil om hvem som var sjefen, og i mål skilte det hele litt over 3 min. At Hallbergmartin ble beste NTNUIer var en overraskelse for mange, som lyn fra klar himmel. Noen minutter bak i løypa gikk Eirik Hannestad et sterkt løp, ikke uventet fra hvem mange viste var en sterk langløper. Tredje beste mann i grønt var Sigmund Rimstad som kanskje skuffer litt i forhold til hva denne karen har prestert tidligere år i birken.

I kvinneklassen var det Berit Gjelten som gikk aller raskest. Med en 8. plass i aldersklassen er dette bedre enn på mange år. Nøyaktig fire munutter etter kommer hyttekarusellvinner Marit Vala inn som andre beste grønnkledde. Tredje beste NTNUI kvinne ble Karoline Teien. Etter å vært temmelig nærvøs på frokosten, klarte hun å samle seg å gå et monsterløp over fjellet. Det var også mange andre som gikk fort over fjellet, men det må nesten vises til kommenteringsfeltet skal opplevelsene komme på tekst.

Beste buss hjem var uten tvil første bussen. Her var Ristmad-brothers, gjestelars, Sandvik, Marka Rundt-sjef Anders og noen orienteringsløpere i kjempehumør. Aller heldigst var de som fikk premie, det viste seg å være perfekt shotteglass for Jäger.

Sesongen er nå over for mange, men stjernene som ikke stilte i birken kommer vi til å se i Flyktningerrennt og Skarverennet om litt. Under følger en samling av de beste grønnkledde fra årets Birkebeinerrenn:

6 tanker om “Birkebeinerrennet 2011

1. Jeg testet to par, det siste bare lå i skiposen fordi jeg ikke klarte å la rubbparet ligge i Trøndelag om det skulle kommet væromslag:) Ang Ringer: Hallbergmartin spanderte denne på meg, så her føler jeg du sitter i glasshus min gode mann:) Uansett; Ringer hjalp ikke mot ryggen i år! Kjempehumør på første buss ja, det hele toppet seg da Ola Tveiten runget over hele (les bakre del i) bussen, mens hallbergmartin sovna.. IGJEN! ajajaj! Turen videre til skiraffen sørga for enda større frafall, til slutt var det bare sigrims og undertegnede som satt igjen da lokasjonen het Three Lions, hvor begge to fikk obligatorisk advarsel for startnummer, og startnummer ALENE som overkroppspåkledning på byn.. "Kle på'ræ'a!" Avslutta med Tequila, så dro vi hjem:) sykkellars slutt:)

2. Jeg har også veldig lyst å være med, ifølge yr ser det ut til å bli drømmeforhold hvis været holder seg stabilt 🙂 Blir det noe fellesopplegg med reise, overnatting etc?

3. Ok får ta kontakt med Ove ang. overnatting. Hvordan er det med transport, husker ikke om det sto noe om dette i mailen? Det ser litt komplisert/tidskrevende ut å reise med tog/buss/tilbringertjeneste som det står på nettsida, er det det dere skal gjøre, eller skal dere kjøre bil (isåfall, samme spørsmål som så ofte: noen som har plass til meg? :wink:)? Jeg gikk både Birken og Storlirennet i helga ja, Birken er nesten obligatorisk og Storlirennet er veldig gøy 🙂 Kanskje jeg går Rensfjellrennet til helga også hvis jeg holder meg frisk.