• <?$vis_koienavn?>

Telin

Vanskelighetsgrad (les mer)
    vei helt fram sommerstid, annen rute vinterstid, enkel å finne

Kilde: yr.no

Koiebeskrivelse

Last ned PDFkart her
    Det er opprettet en bomvei ca. 3 km før parkeringen ved Telin, og vil kreve inn penger fra 19.09.2020. Satsen finner dere her: Bompriser. Det er mulig å betale med VIPPS.

Telin er en av NTNUI's stoltheter, ei fin lafta koie i utkanten av Trollheimen. Den er til og med værbitt på innsida.

Her kan du nyte synet av fjellene ikke langt fra koia eller aller best oppsøke noen og finne et flott turterreng. De skikkelig spreke kan nå Trollhetta på en dag. På toppen av Ondusfjellet eller åsfjellet direkte bak koia er det flott utsikt over Trollheimens mange topper! Telin er også et fint startpunkt for rundtur i Trollheimen med Kamtjønnkoia og Rindalsløa som mål for de med lange bein. De som finner etappene for lange kan mellomlande på Turistforeningens hytter. Forøvrig er det mulig med matauk i området: bær og sopp finnes rett utenfor døra og koia ligger i et bra jaktterreng (husk å kjøpe jaktkort). Det ryktes også om fin ørret i bekken ved koia!

Koia har stue og to sovealkover (også benevnt som "klinebåser"). Til sammen er det 9 soveplasser, men under torvdugnaden høsten 1992 sov 17 personer inne uten at noen delte soveposer... Nedfallstrær og hogstavfall kan tas i nærheten, men ikke på motsatt side av bekken.

Veibeskrivelse

Buss sommer/vinter
    Til Telin reiser en med buss til Grindal i Rennebu kommune. Bussturen tar omtrent 2 1/2 time. Fra Grindal følger man veien mot Bjørklund, det er ca 10 km å gå fra Grindal til koia.
    OBS: Det går ikke buss her på lørdager.

Bil sommer
    Med bil kan turen være enklere. Fra Trondheim kjører en forbi Orkanger. Herfra fortsetter en mot Meldal via Storås, forbi å og svinger av mot skiltingen til Nerskogen/Jøldalshytta (rett etter et lite sted som heter Grindal).

Om sommeren følger en herfra skiltingen mot Jøldalshytta (blå P). Fortsett forbi en mink/revefarm som skimtes på venstre siden av veien. Ta til venstre og stopp ved bombua som ligger ved krysset, og fortsett noen km til en bomvei tar av til venstre, skiltet Trollstua/Tælmyran. Veien går på vestsida av Tælmyran og forbi et innslag i fjellet til Granaanlegget (mye utplanerte løsmasser). Det er 11,3 km fra nok en bombu og 4,1 km fra skiltene fram til koia. Vegen går nesten fram til døra. Like før vegen svinger opp til høyre ligger koia 75 meter til venstre.

NB! Det er to bommer på denne veien. Den første koster 90 kr og den andre koster 50 kr. Hvis du parkerer på vinterparkeringen på Tippen, trenger du bare å betale den første bommen på 90 kr. Den første bommen tar kort, og den andre bommen tar VIPPS og kontanter.

Bil vinter ved Tippen - langrennsløype
    Om vinteren har man to alternativer til parkering. Det ene alternativet er langs sommerveien til koia, men parkering er ca 3 km unna koia. Veien brøytes frem til parkeringen fredag og lørdag før kl 10 og søndager før kl 11. Det koster 90 kroner for bompenger og parkering. Herifra er det en langrennsløype som leder mot koia. Fra skiløypa er det ca 200 meter til koia. Skiløypa pleier å prepareres på lørdager, og noen ganger i ukedagene. Statusen på løypene kan man finne på skisporet.no. Vi oppfordrer til å vise hensyn til preparte løyper. Om man ikke har ski, må man gå helt i utkanten av løypa for å ikke skade skisporene.

Bil vinter ved Bjørklund - ikke langrennsløype
    Vinterstid følger en bilvegen mot Granasjøen fram til Bjørklund, en gammel, nedlagt gård på venstre side av vegen. Dvs man tar ikke av mot parkeringa til Jøldalshytta. Bjørklund ligger 6 km fra Grindal, målt langs vegen. Herfra krysser en elva Grana over brua, dreier mot venstre (sørvest), og går parallelt med bekken Hela. Det er et lite juv som er fint å gå langs. Det er avmerket en sti på kartet, men denne kan være vanskelig å følge om vinteren. Når en føler at juvet er borte, fortsetter man et par hundre meter videre og ser etter koia på høyre side av bekken. Om vinteren kan dette juvet være litt utydelig. Fra brua er det ikke mer enn 3 kilometer å gå med 130 meter høydeforskjell. En del har sett mer av naturen enn nødvendig ved å glemme at de den første 3/4 av turen skal gå sørvestover og ikke nordvestover... Om senvinteren kan det også hende at man treffer på en løype hvis man krysser Telmyran og drar nordover. Den går langs Vorafjellet og er et fint alternativ til bilveien når en reiser med buss.

Utdrag av koiematrisa

Tabellen kan scrolles sidelengs.

FACTS Senge-

Orkanger - Meldal - Berkåk
    Orkanger
    Nerskogsveien

Sjekk Koiematrisa for mer informasjon og sammenligning med andre koier.

Parkering

Sommerstid: Parkering like ved koia.
    Vinterstid: Parkering ved Tippen eller Bjørklund.