Bergringen gir flere muligheten til Å delta pÅ kurs og konferanser utenfor studiemiljØet

Reisebrev fra HØstmØtet i Kirkenes 2010

08.09.2010

Grytidlig onsdag 1.september satte vi kursen mot Kirkenes. I følget var Marte Kristine Tøgersen og Ida Røisi fra 5.klasse Geologi Realfag (berggrunn og ressurs), Catrine Hatlenes og Ingrid Vik fra 5.klasse Tekniske Geofag (mineralproduksjon), samt Eivind Sondre Strand og Torgeir Sandøy, 5.klasse Tekniske geofag (ingeniørgeologi) som representerte Bergringen.
Flyet var stappfullt og det var ingen tvil om at store deler av bergindustrien var på tur nordover. Vel fremme ble vi møtt av Elisabeth Gammelsæter og Roar Sandøy som ønsket oss velkommen, og deretter gikk turen til omvisning hos Sydvaranger Gruve. Vi besøkte både dagbruddet i Bjørnevatn og oppredningsanlegget inne i Kirkenes. For oss studenter var dette en flott tur til en gruve med imponerende dimensjoner.
Alt opplegget var dekket av Bergringen og Norsk Bergforening, mot at vi dekket overnatting selv.

Etter en kjapp pause på hotellet møttes vi alle på Thon Hotel for offisiell åpning av Høstmøtet. Her fikk vi spennende presentasjoner fra Sydvaranger Gruve, Finnmark Mineralforum og Norsk Geosenter, samt innlegg om ”Behovet for en mineralstrategi” fra Norsk Bergindustri. På kvelden var det duket for uformell sammenkomst beskrevet som ”En reise i fire stammers rike”. Allerede på bussen ble vi introdusert for samisk kultur, den berømte ”dalkasen”, som på grunn av norske lover var erstattet med god, gammel Jeltzin.  På turen mot Neiden fjellstue fikk vi guiding i lokal kultur og historie, og kulturopplevelsen fortsatte utover kvelden med en fantastisk middag i lavvo og underholdning. Tilbake på Thon hotell ble det raskt klart at kvelden fremdeles var ung, og vi satte turen mot ”Rallaren”-pub.

Dag 2 startet med generalforsamling for Bergringen og deretter Norsk Bergforening. Så var det duket for ulike innlegg og paneldebatt rundt temaet ”Bergindustrien: Vårt omdømme – vårt ansvar”.  Dette er et spennende og aktuelt tema, og vi studenter ser at det er en interessant bransje vi går inn i. Etter en fantastisk lunsj var resten av dagen delt inn i delsesjoner, der man kunne velge mellom ulike tema og foredrag. Avslutningen på denne innholdsrike dagen var en staselig festmiddag, langt over studentstandard, med taler, sang og sosialt samvær.

Dag 3 avrundet oppholdet med tre foredrag, før vi slitne, men fattet satte kursen hjemover. Vi ser tilbake på oppholdet som en veldig fin og lærerik opplevelse, og gleder oss til å bli en del av bergindustrien.

Takk til Bergringen og Norsk Bergforening som gav oss muligheten til å delta på dette arrangementet,

Med hilsen fra fremtidige bergquinder,

Marte, Ida, Catrine og Ingrid

Ingrid, Ida, Catrine og Marte var imponerte over utstrekningen til dagbruddet ved Bjørnevatn
på 22 kvadratkilometer
Gutta ble små i forhold til størrelsen på dumperne
På kvelden ble det sosial sammenkomst i lavvo med underholdning
Studentene anbefaler andre til å dra til Høstmøtet neste år
© 2017 Bergringen    Alt innhold er kopibeskyttet i henhold til norsk lov om opphavsrett    webmaster@bergringen.no    Nettsider av Designbyrået Sjursendesign