Julekalender luke 1.

Gavekabalen

Så var det pinadø desember igjen. Måneden fylt med god mat god stemning, familie, snø(om du bor rett sted i landet), juletorg, julepynt, julesanger, en og annen luciafeiring, fredsprisen, kanskje en dæsj Jesus, en teskje gud, fyverkeri, julekalender, kongens tale, statsministerens tale, kanskje en person i familien si tale, julefilmer, julekaker, juletre, risengrynsgrøt, syv slag(enten i trynet eller i kakeboksen), eksamen for mange studenter, julelys og nisseluer.
Og sist og til aller mest bry GAVER!

Kan du huske det? Den forrige julen du hadde så imari lyst på en ting og den store gleden det var med å rive av papiret , for å så se den ene tingen du hadde lyst på.
Selvsagt husker du det, de færreste av oss mangler no sånt nå. Det er derfor vi husker det så godt, fordi vi ikke lenger har den følelsen. For oss studenter er jo alltid ett svar: “MER PENGER!”, men det går ikke ann å være en slik grådig j**vel under selveste juletiden, selv om vi alle hadde synest det hadde vært det mest praktiske.

Så du vet med andre ord ikke hva du ønsker deg, men det er ikke ditt problem. Det er familien sitt problem. De må nemlig finne på ett eller annet som du kanskje, muligens til tider, eventuelt kanskje kunne muligens tenke på å ønske deg til jul. Ditt problem derimot er å finne ut hva de andre vil ha til jul. Og de vet jo heller ikke hva de ønsker seg, så alle er like langt.

Aja, vi får begynne på toppen av listen. Beste-foreldre. Her er det viktig å å først og fremst begrense seg til hvilke besteforeldre du skal skaffe gaver til. Med andre ord, kun gi gave til de som kommer til å spise julemiddagen i sammen med deg. De andre kan få ett julekort med to bilder, teksten “Gledelig Jul” og en liten sjokolade de kan nyte i fem sekunder. Med mindre de er laktoseintolerante, da slipper du å sende dem sjokoladen og spiser den selv isteden. Problemet med gaver til besteforeldre er at de som regel ikke trenger flere “ting”. Og de tingene du kommer på at de trenger er ting som også krever “Barnebarnets IT-service 24/7”. Da har du to muligheter, sjokolade eller ett eller annet gavekort på noe kultur-ting.

DONE! NEXT!

Alle tanter, onkler, treminninger og lignende som bor utenfor byen, julekort. Glem sjokoladen. Innenfor byen, akkurat det samme bare med en liten sjokolade eller julekake. Unntaket her er om det er noen som har fått en liten kidd. Da erstattes sjokoladen med noe klær i baby størrelse. Dette er en gave som går til foreldrene, ikke barnet. Kidden bryr seg jo slettes ikke.

DONE NEXT!

Foreldre. Dette er litt enkelt og litt vanskelig, dette er to personer du må gi ett eller annet til. Noe med litt substans. Det var veldig lett før, da var det bare for 7 år gamle deg å gå inn på juleverkstedet på sfo-en, lage noe 1-of-a-kind julepynt, gi det som gave, done. Det kan du gjøre til du er ca. 9 og ett halvt år. Med andre ord, ikke nå lenger. Du kan jo igjen prøve å komme på noe de trenger, men da er det viktig å ikke gi noe som kan tolkes i retningen “Du har blitt gammel”. Gå-staver er for eksempel en no-go. Far blir sikker glad for noe high-tech utstyr som en tri-pod med 4 bein eller lignende. Mor godtar sikkert noe lys med lukt eller en eller annen litt pen, men ikke altfor dyr, såpe. Du vet, ting som forbrukes. Slik at neste år, kan du gi de akkurat det samme. Om ingenting av det appellerer, kjør sjokolade.

DONE NEXT!

Søsken. Denne er krevende. Før var det bare å gi dem noe. Du brydde deg ikke om hva, og du brydde deg heller ikke om at de ikke brydde seg. Helt perfekt. Men nå må du jo faktisk vise at du bryr deg. Søsknene dine er jo det viktigste utenriksforholdet en må pleie. Drives det med idrett er det supert. Utstyr som forbrukes vil alltid komme til nytte. Golf? 200 nye golfballer. Fotball? Fotballsko. Langrennsløper? Raske shades. osv. Du har allerede gitt samme ting til bursdag så bare kopier det. Hvis ikke er det alltid en god nødløsning. Sjokolade.

DONE NEXT!

Venner++. Denne kategorien er den enkleste, for det er vennene dine som faktisk forstår seg på problemstillingen din og ikke vil gi deg mer trøbbel enn du vil gi dem. Så det du gjør er å møte opp med vennen din utenfor nærmeste butikk. Kjøper en sjokolade hver, pakker den inn, gir den til den andre, ferdig. Dette kan også gjøres via vips. Vennen din sender deg 30 kroner til 200 grams freia, du sender det samme beløpet tilbake men med en krone mer, bare så du kan si du er mer gavmild.

Sånn Da var julegavekabalen løst. Alle har fått noe, og alle er fornøyd, for ingen ønsket seg noe spesielt heller.
Julen er klar for å ringes inn.