Sprint – NM i Oslo

I helgen var det tid for årets første NM – distanser, og det var sprintmedaljene som skulle deles ut.

30 NTNUIere hadde tatt turen til sydligere strøk for å løpe sprint, knockout sprint og sprintstafett. Løpene befant seg vest i Oslo. Selv om vi bare var en “liten” gjeng som dro, var NTNUI fremdeles helgens største klubb!

På fredag sto den klassiske sprintdistansen på programmet. Terrenget besto av boligblokker med noen grønne lunger, og mange mente kanskje løpsformen ble litt vel testet. Andre, derimot, synes løypene var “passe vanskelig”.  NTNUI slo uansett bra fra seg allerede første dag. Det ble sølv til både Ane Sofie, og Clemens, i de eldste juniorklassene. I tillegg kom 6 NTNUIere topp 10, og vi fikk også mange på premieplass. Det ble i alt en bra start på helgen!

Topp 10 fredag:

• Ingrid Lundanes, nr 4, D21
  • Audun Heimdal, nr 4, H21
  • Anders Vestøl, nr 5, H19-20
  • Emma Arnesen, nr 7, D21
  • Markus Kjørner – Semb, nr 9, H21
  • Ulrik Astrup Arnesen, nr 10, H21
Ane i godt driv på stafetten der hun løp tredjelaget inn til en flott 12.plass på sisteetappen. Ane tok individuelt Sølv på dag 1.

På lørdag var det klart for NM i Knock-Out sprint på et helt nytt kart (tegnet av Ulrik!). Vi fikk bryne oss på løyper mellom store villaer, og industribebyggelse. Det var bare 12 stykk som skulle gå videre til semifinaler i 19-20 klassene, og bare 18 stykk i seniorklassene. Likevel klarte mange NTNUIere å kvalifisere seg til semifinale og finale!

I D19-20 kvalifiserte Ane seg til både semifinale og finale. Ane vant heatet sitt i semifinalen, og endte på en fin 6.plass i finalen.

I H19-20 kvalifiserte Clemens og Anders seg til finalene, der Clemens tok NM – GULL!! Dette resulterte i et enda større brøl enn da det ble sølv i går. Det var nok derfor ingen som brølte høyere enn Clemens ved målgang i dag. Anders fikk en fin 6.plass.

Clemens på dag 1 da han tok sølv. På dag 2 ble det gull!

I D21 kvalifiserte både Hedda, Ane, Emma og Ingrid L seg til semifinale! Det kan også nevnes at Margrethe bare var ett lite sekund unna semifinaleplass. Ingen av våre spreke semifinaledamer kom videre til finalen, men Emma, Ane og Ingrid plasserte seg på, henholdsvis, 8., 9. og 10. plass totalt med sine semifinaleprestasjoner.

I H21 kvalifiserte Erling, Emil, Jørgen, Markus og Audun seg til semifinale. Av disse gikk Audun og Markus til finalen og Audun tok NM – SØLV!!  Markus endte på en 5.plass.

Audun på vei til en 4.plass på sprinten. På lørdag tok han sølv i NM i knock – out sprint.

I alt en lang, men bra dag for NTNUI. Gratulerer til Clemens med gull, og Audun med sølv! Må også gi cred til Ulrik for bra kart og løyper.

På søndag sto sprintstafett for tur og det var mange slitne NTNUI – ben som skulle ut i aksjon da vi hadde hele fem lag påmeldt! I dag gikk løypene i og rundt Frognerparken, og krevende løyper resulterte i en spennende staffet.

Det ble til slutt et flott sølv til førstelaget, og vi fikk også to lag til topp 10! Andrelaget ble nummer 9 og fjerdelaget (!) ble nummer 10. For en klubb! Tredjelaget var heller ikke langt bak og ble nummer 12. Femtelaget ble nummer 16 og sørget dermed for at alle NTNUIs lag kom topp 16. I en stafett med 60 lag synes vi alle dette var veldig bra, og stas. Stafett med NTNUI er gøy!!

Førstelaget med Sølvmedaljene sine! Fra v.: Emma, Markus, Audun og Ingrid.
Alle lagene stilt opp fra lag 1 til 5 (fra venstre) og med etappe 1-4 på hvert lag fra foran og bakover. Anders mangler på femtelaget sin rekke da han måtte rekke bussen til Vegårshei…

Det ble en bra første NM-helg i Oslo. Gratulerer til alle som fikk medaljer, topp 10 plasseringer, premieplasser, og gode løp. Neste uke venter NM – Uka og med helgens prestasjoner (og stemning) lover det godt for en like bra helg da.

Tusen takk til Lucie Størmer for mange, og veldig fine, bilder.

Alle Foto: Lucie Størmer.