20. desember – Breddetips fra Compass Club

Vi er inne i tiden av året som mange bruker på å se tilbake. Se tilbake på hva som har skjedd og endret seg siden vi sist satt hjemme med hånden godt nedi pepperkakeboksen og kjeften full av gløgg mens vi venter på et nytt semester med nye sjanser til mandagsplukk og fugletittingseksamener.

Vi på Compass Club kan se tilbake på et år som har vært med på å virkelig bekrefte vår forvandling fra et klink elitekjøkken til å nå bli et av det mest breddetunge kjøkkenene på Moholt. Vi har gått fra AC-seier, VM- og WC-deltakelser og medaljer både i Norge og Latvia til en gjeng med breddeløpere. For å gi andre kjøkken samme mulighet til å gå fra et elitekjøkken til et breddekjøkken kommer vi derfor her med våre beste tips, hvor vi alle deler på vår spisskompetanse for økt breddevirksomhet.

Hvordan bli syk:

• Inneha suboptimale luftveisgener, slimhinner samt immunforsvar generelt.
  • Sørg for godt oppe-sent-miljø innad i kollektivet kombinert med plutselig oppstått anleggsplass rundt bolig.
  • Nedprioriter neseskylling for Farmen-
  • Bli bro med vaskekontrolløren for slackere vasking og sterkere allergier. Love you Michael <3
Sukker og smør – en grunnpilar i en breddeløpers kosthold

Hvordan forbli syk:

• Spis utelukkende kjøtt.
  • La de som sier at du ikke er syk manipulere deg, slik at du blir mer syk.
  • Arranger utmattende UFC-event i senga på bankett.

Skadebyggende tiltak:

• Fortsett å trene med skader, hvis ikke mister du verdifulle kudos.
  • Ikke løp sakte. Det er nørd. Ingen liker nørds.
  • Pace er alt. Ikke løp på mykt underlag, hold deg på flatt og hardt underlag.
  • Hvis du er så skadet at du absolutt må løpe rolig, så kan du likevel legge inn en rask split, eller to.
  • Styrketrening er kjedelig og gir lite kudos. Styr unna.
  • Alternativ trening er kjedelig, gir lite kudos og er dermed lite rasjonelt.
  • Hvis du tror du er i ferd med å bli skadet. Kjøp deg Voltarol Forte Gel og legg Garmin-klokka til lading. Da er klokka klar når Voltarol-effekten kicker inn.
  • Hvis du ikke får kraftig nok betennelsesdempende medikamenter i Norge: dra på treningsleir til utlandet, der får du det du trenger uten resept.
  • Ikke lytt til fysioterapeuter, de har neppe flere følgere på Strava enn deg.
Skader er den raskeste måten å gå fra elite til bredde, gitt at en ikke faller for fristelsen å trene alternativt.

Om du ikke har motivasjonen til å trene deg skadet, så kan du ta en snarvei ved inntak av sterkt blandet husholdningssaft, hvis du forstår hva vi mener. Vi har flere eksempler på hvordan du kan sette deg selv ut av spill på denne måten.

• Dra på julebord med en fæl gjeng og finn deg en passende fortauskant hvor du kan tråkke over så hardt at du knekker foten. Pass på at du ikke lar dette sette en stopper for kvelden, men fortsett med å leve ditt beste liv langt inn i morgentimene. Dette vil sette deg på sidelinjen i omtrent 3 måneder. Her er det viktig å ikke la seg lure av alternativ trening. Se tidligere tips gitt.
  • Øv deg på å kaste så langt du klarer med en Disk inne på et o-kjøkken. Gjerne vær uoppmerksom på åpne skap som kan treffe hånden din og sørge for en forstuet hånd. Kanskje litt kortere behandlingstid enn et brudd, men hjelper desto mer på ditt rykte som en breddeløper.
  • Finn din indre Tarzan/Michael Scofield og bruk omgivelsene dine til å bryte ut av et kjedelig selskap for å komme til et nytt vors. Gjerne bruk et stilas for en ekstra rask transport og ikke vær forsiktig i din ferd. Kan ende i et fint fall hvor et brist av ribbein er høyst sannsynlig. Jo hardere du faller, jo lengre tid kan du bruke smertene dine som en unnskyldning.
  • Bli med på en runde eller 7 på human bowling på et stadig mer glasskårfylt og tørt gulv under O-ball. Vil føre til en god mikstur av å mentale og fysiske sår som vil sitte dypt og vare lenge.
  • Hvis du ikke vil skade deg så fryktelig mye, men likevel så mye at du ikke trenger å bevege deg så mye i den nærmeste fremtid, finnes det mange fine busker rundt inngangspartiene som kan brukes som høydehoppsmadrass. Gjerne hold deg unna de mest T H I C C E buskene, men heller finn deg en slim variant som gjør det lettere å slå hodet i bakken under madrassen men samtidig gir deg nok av torner på kroppen som vil ta flere uker å få ut.

Breddegaranti

Fortsatt ikke helt sikker på om våre tips er gode nok? Fortvil ikke, vi har spart noen av de aller beste til slutt.

• Alle mennesker er passive bærere av ulike bakterier, spesielt jenter. Jo flere jenter du utveksler bakterier med, jo bedre immunforsvar får du på sikt når du har fått alle sykdommene som finnes.
  • Bruk det håndkle som henger nærmest vasken, og er enklest å nå til.
  • Bli født med mandler som har hulrom hvor mat kan sette seg fast og bli betent. Dette er viktig, fordi de genetisk predisponerte svakhetene sender deg inn i en ond sirkel jo flere ganger de blir betent.
  • Få gode øvelser fra fysio, som skal gjøres 3 ganger om dagen. Du gjør 3 øvelser på dag 1, deretter følger du en dobbel regressiv kurve på antall ganger.
  • Når man først kan løpe, så fnyser man av alle retningslinjer om opptrapping for å unngå nye skader. Retningslinjene gjelder ikke dine gener, sener og brusk.
  • Når du først har gått på en kur antibiotika, er du godt i gang. Da er veien kort til de neste 6 kurene.
  • Skylde på ytre omstendigheter og uflaks, og på den måten fraskrive seg alt ansvar for situasjonen man har endt opp i.
  • «Tute» melken til han du deler kjøleskap med når ingen ser deg, og nekte for noen som helst kjennskap til at melken er halvert.
  • Gi en dyp julefinger, uten å tenke på de bakterielle konsekvensene når man spiser chips 5 minutter etterpå og slikker seg på fingrene.
Lurt å oppsøke andre breddeløpere for å få tips.

Med disse tipsene vil vi på CC ønske alle en god og bred jul!

Vegard Jarvis Westergård

"Uten bart ser han ut som et barn, med bart ser han ut som en som tar barn" -GHF 26.04.2018