TdT – Ja vi elsker dugnad

Helgen 6-8 september gikk høstens desiderte høydepunkt i Trondheim av stabelen, hvertfall for alle som foretrekker løp kortere enn ultralang. Det ble tre fantastiske dager, preget av gode sportslige prestasjoner, og for NTNUI-gjengens del, mange blide arrangører.

Fredag var det sprint fra Rosenborg skole som sto på programmet. Nærmere 200 løpere tilbrakte fredagskvelden på en så herlig måte som går an: på orienteringsløp. Fra første stund var det kamp om både trøyene i trøyeklassene og de enda mer prestisjetunge topplasseringene i veteranklassene, som samlet mange løpere til tross for kollisjon med veteranmesterskapet samme helg. En del løpere i ikke-trøyeklasser ble skremt av ordet “klatrestrekk” i postbeskrivelsene, men det må man bare finne seg i når man får løyper som er gode nok også for bruk i trøyeklassene. Konseptet gir også mulighet for mange ulike typer løpere å vise seg frem; man må ikke nødvendigvis være best teknisk for å få seg en trøye (litt værre for oss som ikke har toppfarten inne om dagen dessverre). De artige løypene gjorde det gøy også å arrangere, fordi blide og fornøyde løpere gjør stemningen på arena enormt mye bedre.

Lørdag hadde arrangører, samlingsplass og løyper tatt turen over elva og opp bakkene til Vintervatnet ved foten av Bymarkas mest ikoniske topp, Gråkallen. Trondheim leverte klassisk, uforutsigbart og småsurt trøndervær, men gode klær og varme smil holdt varmen i de fleste. Ikke minst var trøndermyrene fremdeles sommervarme, noe som ofte utgjør forskjellen på en fin tur og amputasjoner pga. koldbrann på høsten i Trøndelag.

Distansen for dagen var langdistanse, og tunge myrer og motbakker ga ekstra utfordringer. Men med KM-medaljer i potten, i tillegg til trøyer og ordinære premier, var det nok av gode grunner til å kjempe seg gjennom det. Løperne fikk prøvd både gode løyper og nysynfarte kart over det herlige Bymarksterrenget. Opplevelsen ble forhåpentlig ikke forværret av å komme inn til knallgode kaker, stemningsfylte speakertjenester og blide, riktignok ofte ganske stressa, funksjonærer. Til tross for høyere tetthet på funksjonærlistene enn på startlistene, løp flere NTNUIere gode løp. August ble kretsmester i H19-20, mens Rasmus knep bronsen i H21.

På søndag leverte Trondheim en så fantastisk nydelig dag, at o-løperne ikke hadde Bymarka for seg selv lengre. Etter å ha kjempet seg til en av de få ledige parkeringsplassene og kommet seg til arena, måtte løperne kjempe seg forbi ordinære syklister, turgåere og rulleskiløpere opp til start ved den idylliske men fattige Studenterhytta. I trøyeklassene var det jaktstart og mange nerver involvert, men med enorme differanser i flere av klassene etter den lange lørdagen var ble det kanskje ikke den spenningen om topplasseringene mange håpet om. Det ble derimot desto mer trøkk på fellesstartene, og på en mellomdistanse rekker det aldri sprekke helt opp.

Av NTNUIerne som løp mellomdistansenen løp Marie Line Furland seg fra fellesstart opp til 3. plass i D17, mens Vegard Jarvis Westergård vant H17-fellesstarten og endte på 4. plass i mål. Sammenlagtvinnere i trøyeklassene ble Sigrid Haugskott, Trollelg i D13-14, Mathea Spets Storhov, Freidig, i D15-16, Mari Angell-Petersen, Freidig i D17, Kristoffer Strømdal Wik, Freidig, i H13-14, Vetle Grønvik Ekra, Freidig, i H15-16 og Carl Petter Lyngen, Frol(buu), i H17. Etter å ha levert ut trøyene en siste gang, denne gangen til odel og eie for vinnerne, kunne en fornøyd arrangørstab sette seg i bilene hjem til Moholt, vel vitende om at TdT 2019 var en suksess!

Tarjei Holo

Eneste som har vært regjerende mester på Bakrusspretten to år på rad