Julekalenderluke 19: Fire slag på KnøttO

Førjulsstemningen på KnøttO har i år kommet på plass gjennom julekaker. Det var bred enighet om at alle skulle bake hvert sitt slag før juleferien startet.

Rasmus var den første med prokastineringsabstinenser og startet bakingen allerede i slutten av november. Han gikk for klassikeren brune pinner. Da gikk det slik som det ofte gjør. Det første brettet ble ordentlig brune. Det neste brettet derimot ble stekt kortere. Så nå hadde vi brune pinner for de som skal synge solo, og for de som skal synge i kor.

Sunniva gikk stort ut med Sarah Bernard. Et helt stekebrett ble laget av den franske kaken, som krevde flere lag med sjokolade. Siden starten av desember har kaken sneket seg opp på bordet ved flere anledninger, som oftest rett etter trening.

Kristin drømte om Mormors doble sjokoladeflarn. Slike man får kjøpt av idrettslag og skoleklasser som har dugnad. Etter et kjapt googlesøk hadde hun funnet en oppskrift på 15 sjokoladeflarn. Fordelingen av deig på stekebrettet var derimot litt optimistisk og sjokolademengden litt liten, så det endte opp med åtte sjokoladeflarn uten sjokolade rundt. De skal derimot ha for at de var store og forsvant fort.

Til slutt var vi spente på Herman sitt bidrag. Kom han til å bake noe fra bunnen av? Eller blir Toro vinneren? Eller kom han til å kjøpe ferdige pepperkaker på boks? Spente gikk de andre Knøttene tålmodige og ventet på det siste kakeslaget. De brune pinnene og sjokoladeflarnene hadde for lengst forsvunnet, og Sarah Bernarden sang på siste verset. Men eksamen kom og gikk, og ingen kake vi fikk. Knøttene ble så skuffet, at nå har alle flyktet hjem til mor for å komme over kakesorgen og for å få dekket det siste kakebehovet.

Herman har gitt sitt ord på at han skal gjøre opp for sine synder med renter, og en dobbel porsjon er lovet å komme i januar. Så gjenstår det å se om dette er tomme ord, eller om løsningen hans blir å raide mor sine kakebokser før returen til Trondheim.

Epilog: Dette er en erstatning for den opprinnelig planlagte kalenderluken “Hermans bakeskole”, men det måtte av naturlige grunner utgå.

Rasmus Rørholt Theisen

Bedre enn Sindre Deisz i O'boy-blindtest