Euromeeting 2017

Euromeeting arrangeres av VM-arrangøren to år fram i tid. Siden VM i 2019 skal arrangeres i Norge var det i år klart for Euromeeting på hjemmebane. (Må vel kalle det hjemmebane selv om ikke alle norske føler seg like hjemme i Østfoldterrenget). Konkurransene gir både arrangører og løpere gode muligheter til å forberede seg til mesterskapet. Etter tre uttaksløp under O-festivalen på Oppdal ble det tatt ut 16 løpere til den norske troppen, 8 damer og 8 herrer. 6 (!) av disse løperne var fra NTNUI!

Med kartforberedelser og bra trening i sommerferien var vi klare for konkurranser i Østfold. Vi trente en økt i naboterrenget til de to første løpene før vi kjørte til overnattingsstedet, Vestre Kjærnes Gård. Her har «Hver gang vi møtes» blitt spilt inn, og veggene var pyntet med bilder av mange kjente artister. Vi ble fordelt i hus og stabbur som var hakket mer luksus enn det man som NTNUI-er er vant til på tur, dette lovte bra!

Fredag var det klart for det første løpet. En prolog som skulle være utgangspunkt for jakstarten dagen etter. Vinnertidene skulle være 21 minutter. Det var altså mulighet til å løpe fort, men skulle man lykkes måtte man også løpe riktig. Med noen skrent- og stuprekker på tvers av strekkene var det viktig å være nøye med kompasskursen for å unngå å treffe mitt på stupene. Maren og Ingrid løp best av oss NTNUI-erne, og ble nummer 17. og 18. Resten løp inn til plasseringer mellom 25 og 39. Resultater.

Jeg løp ut med startnummer 25 på jaktstarten, og var veldig fornøyd med å se løperen med startnummer 1 bak meg idet jeg stemplet på 1.-posten. U(?)heldigvis bommet ikke resten av løperne foran like mye. Anine imponerte med 10. beste etappetid, og Maren fikk beste totalplassering av de norske damene med sin 12.-plass! Dag Blandkjenn (nesten-NTNUI-er) løp veldig bra i herreklassen og ble nummer 4! Resultater

Siden vi ikke hadde med kokk, ble vi delt opp i grupper som hver hadde ansvaret for noen av måltidene. Vi spiste veldig god mat hver dag, men gruppa som hadde ansvaret for 3-timers-tapasen mente at vi kan ha en litt mindre omfattende meny neste gang. En 3-timersøkt var relevant trening til langdistansen dagen etter, men det virket ikke som om kokkene hadde planlagt en lang økt den dagen..

Langdistansen gikk i samme terreng som O-festivalen gjorde i 2016, i terrenget rundt Rudskogen motorsenter. Vi hadde flaks og var her den helga det var Rudskogen motorfestival. Speakeren på Rudskogen hadde sørget for å ha høy lyd på høyttalerne slik at vi kunne følge med på hvordan det gikk med motorsyklistene og bilkjørerne imens vi løp. Maren løp bra også denne dagen og endte til slutt som nummer 9! Resultater

Svenskene dominerte, og tok nesten alle premieplassene. For å kunne slå de neste gang ble vi igjen på samling fram til NM-uka. Kenneth Buch ble med som både trener og kokk, så vi fikk god tid til å trene, sove og spille Ryktet går!

Ps: Siden vi ikke fikk med oss premier fra Euromeeting har vi god plass i bagen til premier fra NM-uka, pass opp for oss der!