Toppidrett og toppstudier hånd i hånd

Kvartfinale under Swecosprinten 2013 på Gløshaugen. Foto: Simon Hill

Mandag var det duket for den tredje utgaven av Swecosprinten på NTNU Gløshaugen. Hardtsatsende skiløpere tok den korte veien ut fra lesesalen da NTNUI og Sweco arrangerte rulleskisprint på universitetsområdet.

Tilrettelagt for toppidrett
På start stilte flere av de talentfulle langrennsløperne som også er studenter ved NTNU. Rekruttlandslagsløper, Tuva Toftdahl Staver, som studerer industriell økonomi og teknologiledelse ved universitetet gikk inn til en sterk andreplass.

– Det var utrolig moro å konkurrere rett utenfor lesesalen min, det er ikke så ofte. Jeg føler formen har kommet i sommer og det er gøy å kunne matche løpere som Mari Eide, som for eksempel kan skilte med pallplass i WC sprint, sier Staver.

Universitetet i Trondheim er kjent for å ha huset mange store skiløpere opp gjennom årene og langrennssporten har alltid stått sterkt blant disse studentene.

– NTNU er gode på å tilrettelegge for toppidrett og så lenge jeg har en god filosofi og er strukturert på det jeg driver med synes jeg det fungerer fint å kombinere satsningen og utdanningen. Jeg har 50 % studieprogresjon samtidig som jeg er veldig motivert for studiet, da går det helt fint å bruke litt lenger tid, sier Staver.

F.v. Tiril Staver, Mari Eide og Astrid Øyre Slind, som benyttet anledningen til å promotere Oslo sin OL-søknad for 2022. Foto: Simon Hill.

Tradisjoner og modernisering
NTNUI er klubben som uoffisielt arrangerer verdens siste femmil med intervallstart og to ganger 25 kilometer sløyfer. Tradisjonene og de mer moderne øvelsene går hånd i hånd hos den mer enn 100 år gamle klubben.

– Det er tredje gang vi arrangerer Swecosprinten, så nå kan vi vel også kalle dette en tradisjon. Jeg tror konseptet med å arrangere renn på litt ukonvensjonelle arenaer har kommet for å bli. Det er lav terskel for å delta, publikum heier uansett og solen har en tendens til å dukke opp under disse arrangementene, sier Bjørn Bergholt, leder i langrennsgruppen til NTNUI.

Topp tre:

Damer: