Femmila nærmer seg! Løypa er bestemt!

Tirsdag tok Sondre, Thorbjørnsen og undertegnede seg friheten til å gjøre en rekognosering av løypa til årets Studenterfemmil fremfor å delta i årets siste Hyttekarusell. Ettersom det har vært mildt i det siste og smeltesesongen er godt i gang, er det blitt besluttet at den originale traséen er nødt til vrakes på grunn av lite snø og manglende preparering i nordre del av Bymarka. Men frykt ikke, Bymarka sør for Fjellsetervegen byr også på flott femmils-terreng! Løypepatruljen har funnet ei ny løype som klokker inn på nøyaktig 25,0 km ifølge Stravas ruteplanlegger og gir sløyfa 892 høydemeter. Dersom dette stemmer snakker vi om en Mikkelsen-indeks på hele 35,7 m/km og det er altså duket for ei knallhard femmil (til sammenligning hadde årets utgave av Marka Rundt en Mikkelsen-indeks på 29,6 og Birken 23,3: ref. undertegnedes stravaprofil)! Det blir et herlig gjensyn med Lindboe-løypa og som reserve for Rustadrenna kommer den korte, men bratte Skjelbreidalen på slutten av runden.

Den 25 km lange runden på årets femmil. Start på Studenterhytta før man følger den rød sløyfa før man kommer inn i den blå sløyfa og opp til runding/målgang på Hytta.

Den 25 km lange runden på årets femmil. Start på Studenterhytta der man følger den rød sløyfa ned til Stykket og opp Lindboeløypa. Man kommer så inn i den blå sløyfa som tar en omvei ned til Grønlia og opp Skjelbreidalen til runding/målgang på Hytta.

Rennleder Halden har belsuttet at det ikke vil være rom for skibytte på runding. – På runding skal man bruke tiden på å skylle ned koteletter og lefser med vørterøl og andre styrkedrikker, ikke bytting av ski, melder han. Man vil allikevel få lov til å bytte dersom man opplever utstyrsproblemer. Han opplyser også om at man må være varsom fra ca. 500m før Grønlia til man er kommet ned i Skjelbreidalen. – Sola har tatt godt og det er litt grus og stein noen plasser. Spesielt over tunet på Grønlia. I verste fall vil man måtte løpe 30 meter med skiene i hånda.

Ettersom det ser ut til at forholdene vil gi lange rundetider er det ikke tatt noen avgjørelse på om man vil holde seg til den opprinnelige planen med cut-off for start på runde 2 ved passerte 2t 15 min enda. Lang tidsbruk setter derimot ingen kjepper i hjulene på bankettvogna som triller i gang på MeldEPOsten kl. 18.00!

Vel møtt til Studenterfemmila!

3 tanker om “Femmila nærmer seg! Løypa er bestemt!

1. Tilbaketråkk: Studenterfemmila 2016 – en ekte kraftprøve! | NTNUI Langrenn