Studenterfemmila 2016 – en ekte kraftprøve!

Femmila er den klassiske langrennsdistansen. Det er den som skiller klinten fra hveten og hedrer de aller sterkeste blant oss som spenner planker til føttene. Én 25 kilometer lang runde som gåes to ganger mutters alene i bratte motbakker og kronglete utforkjøringer! Dette er oppskriften på et ordentlig hardt, men frydogbevaremegvel så artig skirenn! Og i år er intet unntak. Det blir femmil. Studenterfemmila!

Litt praktisk info:

9. April arrangerer NTNUI-Langrenn KM Langdistanse, bedre kjent som Studenterfemmila. Om vi er heldige så har ikke det trønderske påskeværet tæret alt for mye på snøen og rennet vil gå i en 2×25 kilometer trasé i klassisk stil med start og mål på Studenterhytta. Løypa ellers er som angitt på bildet under. To runder for gutta, én runde for jentene (med mindre de også vil gå to runder og konkurrere i superbabes-klassen). Løypa vil bli merket dagen i forveien, men alle løpere bes gjøre seg kjent med løypetraséen i forkant av rennet.

På runding vil det bli servert tradisjonelle drikker/mat deriblant saft, vørterøl, akevitt(?), lefser, banan etc. Dersom du trenger noe underveis på runden anbefales bruk av drikkebelte. Det kan være lurt å ta med dagsaktuelt klister i beltet i tillegg til en snack og litt saft, med mindre du er en maskin av de sjeldne(premier vanker til den som kan bevise at han/hun har staket hele Rustadrenna!).

For at rennavviklingen ikke skal ta for lang tid vil man bli stoppet dersom man ikke er passert ut på runde to etter passerte 2:15:00 fra egen starttid.

Klubbmestere i NTNUI skal kåres, men alle ikke-NTNUIere og ikke-studenter er selvsagt hjertelig velkomne til å delta i Konsulent-klassen!

Tradisjonen tro feires Studenterfemmila med en heidundrende bankett som i år holdes på MeldEPOsten (Moholt Studentby, Moholt Allé 18-3). Nok en knallgod anledning til å prikke inn stakefest-formen enten man har gått renn eller ei.

ER DU GIRA PÅ Å GÅ FEMMIL?! Selvfølgelig er du det, så meld deg på da vel!

Oppdatert info om løype etc. finner du her.

Traséen (forhåpentligvis) for årets Studenterfemmil

Traséen (forhåpentligvis) for årets utgave av Studenterfemmila

7 tanker om “Studenterfemmila 2016 – en ekte kraftprøve!

1. Under rekognosering av løypa i dag ble det vedtatt av løypekomiteen at kun skibrekk gir gyldig grunn til å bytte ski, staver derimot kan man bytte så ofte man bare orker! En oppdatering om løypa er forøvrig rett rundt hjørnet!

• Såvidt meg bekjent er det vel ikke løypekomiteen som lager regler/begrensninger for antall ski som er lov å bruke under et renn? 😉

• Dessverre har det seg slik at løypekomiteen også består av rennleder Halden som var meget tydelig i sin (torden?)tale på dette punktet… 😛