Birkebeinerrennet 2015 – Året for rekordløp

Før i tida, da gitt.

Før i tida, da gitt. (Foto: Aftenposten)

Herr Vestøl hadde full kontroll på NTNUIs birkebeinere ved avreise fra Rema Moholt fredag morgen. Og bussturen gikk like knirkefritt som alltid. Det samme med overnattingen på Høyskolen i Hedmark, og nok engang kom vi tidlig nok til at alle (?) klarte å kapre plass på et tre- eller firemanns rom.

Så bar det selvfølgelig ned startnummerutdeling og sportsutsalget. Også et sted hvor det er stor sannsynlighet for at du går ut av teltet enda mer usikker på hva du skal smøre rennets ski med – er ikke mangel på smarte løsninger.. Hvor mye av den meldte nysnøen kom? Hvor mye blåste det, hvor mye fokksnø hadde havna i løypa?

Det var ikke bare smøringa som var et spenningsmoment før årets batalje. For hvem skulle bli NTNUIs beste mann? NTNUI-Bet hadde Gvarvs store sønn, Sindre, som favoritt. Men de var neimen ikke sikre. Hva med Vasaloppsrakettene, Viken, Meløy og Bauer. Alle tre hadde samlet gode timer med overskudd etter et lite sykdomsavbrekk. Ville dette slå positivt ut? Kanskje Viken kunne dra fordel av elitepulje og mulighetene til Sundby-rygg. Og ikke minst Vala, kunne han lure fram Budor-formen på tampen av sesongen? Spenningen var også stor på damesiden. Det var ingen tvil om at alvdølingen Berit Gjelten var i form. Hvor mange eliteløpere kunne hun tukte mellom Rena og Lillehammer? Hun var absolutt ikke eneste NTNUI-løper som fikk menget seg med eliten på startsletta ved Tingstadjordet. Både Marit Vala og Ingrid Hannestad fikk god mulighet til å vise fram NTNUI-fargene i elitepulja.

Lite visste vi når vi la tidlig fredag kveld, om hvilke rekordforhold vi skulle våkne til. Påskesola var på plass på start og panserspora så langt øynene kunne se. Rammene var satt. Lite så vi til all den fokksnøen man hadde pratet om dagen før. Noe fokksnø var det, – men herregud da, for noen forhold vi fikk! Gutta fossa over både Dølfjellet og Raudfjellet så lett som ingen ting. Midtfjellet, – hva er det for noe? Penauts! Den ene etter den andre NTNUIeren dundret inn under tre timer. Raskeste grønnkledde ble som NTNUI-Bet hadde spådd, Sindre Tengesdal. Som selv med litt stavtrøbbel underveis, smalt han til med 02.45.56. Totalt var det faktisk 14 grønnkledde som lurte seg under den magiske grensa på tre timer. #rått

Det var ikke bare gutta som imponerte, nevnte alvdøling gjorde det meget sterkt. Kniva lenge mot svenskenes Britta Nordgren som tilslutt ble for sterkt, men satt Solfrid Braathen ettertrykkelig på plass. Berit gikk inn til en knallsterk 13. plass i eliteklassen, og like knallsterk tid på 03.00.56. Kanskje litt bitre sekunder der og da, men rått var det uansett.

Ellers var det stor og ikke minst god innsats fra alle og enhver grønnkledde over fjellet. Dere har godt grunn til å gi dere sjæl en klapp på skulderen – godt jobba!

Ses på Tingstadjordet til neste år.

KozogKlemz
G-Dawg

3 tanker om “Birkebeinerrennet 2015 – Året for rekordløp

• Det er tydelig at Sindre må få orden på stavparken sin. Etter fjorårets Birkentestrenn (hvor ble det av resultatene fra dette rennet, egentlig?) skyldte han også på stavtrøbbel mener jeg å huske. I år hadde jeg uansett ikke sjans.

• Helt enig! Stavparken til Sindre er under enhver kritikk. Selv har jeg alltid med 2-3 par staver før renn for å teste.

Var snakk om at noen nesten ble slått av sin egen lillesøster på Birkentestrennet i fjor, og at resultatene derfor ble gjort utilgjengelige for allmennheten. Kjenner ikke historien eksakt, men i omtanke for de involverte har ihvertfall jeg valgt å la dette gå forbi i stillhet…