Siste info om Femmila

Her følger siste info om femmila.

OPPDATERT MED SMØRETIPS/FØREINFORMASJON

Se trukket STARTLISTE! (ingen deltakerbegrensning, men etteranmeldte starter først fra kl 10:00:30, deretter sist fra kl 10:28.30)

LØYPE/FØRE/SMØRING (oppdatert)

Hele løypa er kjørt med maskin i dag, bortsett fra over Blomstertjønna (100 meter) og 100 meter på baksiden av Vintervasshøgda. Her vil det bli tråkket et spor. Høyst sannsynlig vil det ikke bli preparert i morgen. Deler av løypa kan bli preparert, men ikke sannsynligvis ikke hele. Det er meldt at det kan bli ned mot 0 grader i de øverste delene av marka i natt, så det kan bli litt skarpt fra morgenen av, men det er ikke meldt nedbør. Løperne bes avpasse farten etter forholdene.

Med det milde været virker det nå som at det blir klisterføre. Skiklubben anbefalte universalklister i dag, og det kan sikkert være lurt i morgen også. I skrivende stund har jeg ikke vært på ski siden onsdag, så jeg har vanskelig for å komme med spesielt gode tips. Det vil være mulig å få smøretips før start i morgen også.

Start

Førstestart er ved Studenterhytta kl 10.00. Vær på plass senest kl 09.30 for utdeling av startnummer og -tid. Det er også muligheter for dusj og garderobe på Hytta.

Påmelding

Det er forhåndspåmelding her, men vi tar også etteranmelding på start. Man trenger verken være student, NTNUI-er eller tilknyttet NTNU for å delta. Altså, alle som vil gå en skikkelig femmil får lov til å være med 🙂

Løype

Traseen blir som allerede kjent den samme som i fjor. En løype på 2x25km med start og mål på Studenterhytta. Samme løype som vist her.

Hele løypa bortsett fra sporet rundt militærleiren ble oppkjørt onsdag, og løypa blir kjørt opp minst en gang til før start på lørdag. Det kan bli litt løst for stavene enkelte steder. Snømessig er løypa stort sett god, men det stikker opp noen kvister her og der. Jeg gikk deler av løypa i går (Klefstadmyra – Tømmerdal – Geitfjellet – Baklia – Rustadrenna) og forholdene var gode, men det er litt avblåst på myra under Geitfjellet. Dog er det slik jeg forstår ingen grunn til å ikke bruke gode ski (jeg så ikke stein eller grus).

Skilting og «farlige punkter»

Løypa vil skiltes med pilerskilt i de kryss hvor det trengs, men det forventes at løperne har gjort seg rimelig kjent med hvor løypa går. Bratte bakker og farlige punkter vil sannsynligvis ikke merkes, men deltakerne bør være oppmerksom og avpasse farten:

• i løypekryssene fra Skistua til Stykket (her er det mye kryssende løyper, bl.a. lysløypa og det kan være andre folk i marka lørdag kl 10 – 14)
  • i nedoverkjøringa fra Litjheia (Heiløypa). Vær spesielt obs i den skarpe venstresvingen.
  • ned til Klefstadmyra (sannsynligvis lite turfolk, men her er det høy fart og sving, samt litt kvist og kvast før man kommer ned på myra)
  • ned mot Tømmerdal (nedenfor drikkestasjonen til Marka Rundt). Her krysser man en gårdsvei. Den kan være gruset og brøytet (det var fint der i går).
  • i nedkjøringene fra Geitfjellet (Åengløypa). Spesielt i de nederste partiene får man høy fart.
  • ved kryssingen av Tømmerdalsveien i nedkjøring fra Geitfjellet. Sannsynligvis kommer vi ikke til å ha løypevakt til å spa snø over veien her. Kanskje er man nødt til å ta av skia (slik at det er sagt).

Ellers vil jeg minne om at deltagelse skjer på eget ansvar. Vi tar verken ansvar for skader på utstyr eller løpere.

Parkering

Med start og mål på Studenterhytta vil det lønne seg å parkere helt oppe ved den gamle militærleiren på Litj-Gråkallen. Herfra vil det i det minste gå et tråkket spor til Hytta. Evt. kan man parkere ved Rødekors-hytta ved Skistua og følge veien inn til Hytta.

Drikkestasjoner

Det blir kun drikkestasjon på vending etter 25 km. Derfor kan det lønne seg å gå med drikkebelte seg. Ta gjerne med skismøring i tilfelle skiene er litt glatte i bunnen av Rustadrenna på sisterunden.

Hyttemiddag

For NTNUI-ere er det mulig å spise middag og evt. overnatte (after-ski??) på Studenterhytta på lørdag. Middagen serveres kl 15.30. Det serveres pannekaker og ertesuppe. Påmelding til dette gjøres på studenterhytta.org. Middagen koster kun 60 kr og prinsippet er «spis så mye du vil». Det bør gi ganske lav pris per pannekake etter en femmil 🙂

Sperretid

Løpere som bruker mer enn 2 timer og 15 minutter på den første runden vil kunne bli tatt ut av løpet. Det vil med normal sprekk tilsvare ca 5 timer i mål. (vi vil ikke være kjipe, men må sette grensen et sted. Resultatlista fra i fjor viser at kun tre gutter brukte mer enn 2.15 på 25km).

5 tanker om “Siste info om Femmila

1. Hu och Hei! fant en markarundtbuff og en blå extra(!) i femmilsløypa ved Markahaugbergan i dag, regner med det ble for hett med dårlige ski?… vil du ha de tilbake –>> einar hjortas krøll gmail com