6.1 MULTI
Balansert hånd med 21-22 hp eller en svake 2-åpning i major (6-10hp).
6.1.1 Svar.
2©/ª |
= for spill. Åpner korrigerer dersom nødvendig. |
2NT |
= søkemelding. |
3§/¨ |
= naturlig konstruktiv, rundekrav. |
3© |
= naturlig utgangskrav. |
3ª |
= sperr i åpnerens farge. |
4§ |
= ber åpneren om å overføre til sin farge. |
4¨ |
= ber åpneren om å melde sin farge. |
4©/ª |
= naturlig og for spill. |
6.1.2 Videre meldingsforløp.
Med den sterke varianten gjenmelder åpner NT på laveste nivå. Med den svake melder han
pass eller korrigerer til sin farge.
Hvis svareren melder 2 i major for deretter å gjenmelde 3 i major når åpneren viser svake to i
den andre majorfargen, viser det at hun har en enfargehånd med den meldte fargen og benekter støtte i åpnerens farge.
2¨ - 2© |
|
|
2ª |
- 2NT |
= krav, søkemelding Þ 3§/¨/© = sideverdier og tillegg. 3ª = minimum. |
|
- 3§/¨ |
= for spill. |
|
- 3© |
= naturlig og konstruktiv. Ingen interesse for spar. |
2NT |
|
= 21-22 hp. Se Puppet Stayman for videre meldingsforløp. |
2¨ - 2ª |
|
Pass |
= sparfarge. |
2NT |
= 21-22 hp. Se Puppet Stayman for videre meldingsforløp. |
3§/¨ |
= sideverdier og tillegg med hjerterfarge. |
3© |
= minimum med hjerterfarge. |
- 3ª |
= naturlig og konstruktivt. Ingen interesse for hjerter. |
2¨ - 2NT |
|
3§ |
maksimum med hjerter. |
3¨ |
maksimum med spar. |
3© |
minimum med hjerter. |
3ª |
minimum med spar. |
Etter maksimum kan svareren melde reléfargen som ber om flere opplysninger : |
|
3 i majorfargen |
= god spillehånd. |
3NT |
= spredte honnørverdier. |
4§/¨ |
= sidefarge og supermaksimum. |
2¨- 3§ |
|
3¨ |
= kløverstøtte med sparfarge. |
3©/ª |
= fargen, og ikke støtte. 4§ fra svarer er nå for spill. |
4§ |
= kløverstøtte med hjerterfarge. |
4©/ª |
= sterk egen farge med støtte, det vil si tåler 5§. |
2¨- 3¨ |
|
3©/ª |
= fargen, og ikke støtte. 4¨ fra svarer er nå for spill. |
4§ |
= ruterstøtte med hjerterfarge. |
4¨ |
= ruterstøtte med sparfarge. |
4©/ª |
= sterk egen farge med støtte, det vil si tåler 5¨. |
2¨- 3© |
|
3ª |
= god sparfarge uten støtte. |
3NT |
= dårlig sparfarge uten støtte. |
4§/¨ |
= cue-bid med støtte. |
4© |
= "noe" støtte. |
6.1.3 Motparten forstyrrer.
Dobling er straffebetont. 2NT er rundekrav som før, og 3§/¨ er naturlig og ikke krav.
Enkle meldinger i major er invitt i åpnerens farge og overmelding er utgangskrav.
Om åpneren frivillig gjenåpner viser dette den sterke hånden.
Etter fiendens dobling er 2©/ª for korreksjon. 2NT og 3§/¨ er som etter innmelding.
Redobling viser gode kort og god ruterfarge.
Dersom motparten melder inn etter 2¨ - 2NT viser pass minimum og 3©/ª tillegg.
Vest |
Øst |
Vest |
Nord |
Øst |
Syd |
ª K Q T 7 5 2 |
ª 2 |
2¨ |
Dobl. |
Pass |
2© |
© 9 5 |
© A K T 4 |
Pass |
Pass |
Dobl. |
Pass |
¨ K J 4 |
¨ Q T 6 4 |
Pass |
Pass |
|
|
§ 8 6 |
§ A Q 7 4 |
|
|
|
|
Når Nord dobler Vests multiåpning, passer Øst avventende.
Syd melder 2© og når Øst dobler er det et sterkt forslag til straff.
Om Syd hadde sagt pass ville Vest ha vært nødt til å melde 2ª.
6.2 ÅPNINGER PÅ 3-TRINNET.
3¨ er i prinsippet noe konstruktivt mens 3©/ª kan være litt svakere. Følger stort sett 4-3-2 regelen.
3©/ª på 3¨ er naturlig rundekrav — åpneren høyner eller kontrollmelder med to eller flere
kort i svarfargen, melder 3NT med egen god farge og ellers 4¨.
4§ på 3¨ er også naturlig — åpneren melder 4¨ med god farge, høyner eller melder cue.
4©/ª på 3¨ er cue.
På 3©/ª er 4 i andre major for spill, 3NT er forslag til kontrakt og 4§/¨ er cue. 3ª på 3© er naturlig krav — åpneren høyner med Hx/xxx, melder 3NT med dårlig egen farge,
kontrollmelder 4§/¨ eller gjenmelder 4©.
6.3 3NT.
Erstatter de naturlige sperreåpningene 4§/¨, unntatt i siste hånd der det er gambling.
I sonen bør fargen inneholde minst ess eller konge.
4§/¨ ber om korreksjon og er for spill. 4©/ª er naturlig spillemelding. 4NT ber åpneren
melde sin farge. 5§ er sleminvitt, mens 5¨ tvinger makker til å korrigere med kløverfarge.
Om fienden dobler 3NT er redobl. SOS, pass forslag til å spille og 4§/¨ naturlig konstruktivt.
6.4 4§/¨.
Åpningshender med lange sterke majorfarger som enten er solide eller kompenseres med et
sideess. Avhengig av sonen inneholder hånden 4 - 5½ tapere.
Svaret 4©/ª er for spill, mens relé er sleminvitt og spør etter ekstralengde/ekstra ess — med
ekstra ess melder man 4NT, med ekstra lengde uten ekstra ess 5©/ª, med renons og noe
tillegg renonsfargen og ellers 4©/ª. Fornyet relé etter avslaget 4©/ª spør etter ekte andrekontroll.
Meldingen over majorfargen direkte på 4§/¨ vier nøyaktig 2 ess. Åpneren melder cue.
Melding to trinn over majorfargen på direkten viser 3 ess.
6.5 4©/ª.
Dårligere farge enn 4§/¨ og følger 4-3-2 regelen.
Svaret 4NT er 5 ess Blackwood, høyning er allmenn invitt og ny farge cue-bid.