Et naturlig knutepunkt mellom studenter, bedrifter og institutt innen bergfag

Vi knytter kontakt og skaper verdi for bransjen

En relevant sommerjobb

26.09.2012

Med en flott badestrand, nærhet til Suldalsfjella og Stavanger by, er Jelsa et flott sted å tilbringe sommeren. Vi, tre studenter fra Tekniske Geofag ved NTNU, har vært så heldige å få oppleve Jelsa denne sommeren. Med oransje uniform, gul hjelm og vernesko, har vi jobbet for Norsk Stein på Jelsa. Norsk Stein er det største bergverket i Europa innen produksjon av tilslag.

Som en del av ladegjengen fikk vi være med på å bore, lade, stå på post og sprenge flere paller i bruddet. Vi fikk prøve oss som driftsingeniører og ble godt kjent med GPS, nivellering og Excel. Vi ble tildelt utfordrende oppgaver. En dag jobbet vi som geoteknikere, tok prøver og utførte utregninger av slambassenget til Norsk Stein. Eivind ble spesielt godt kjent med grovknuseren og forsket på hvordan den kan optimaliseres. Vi fikk også omvisning på Statkraft Ulla-Førrreverkene som er det største vannkraftanlegg i Nord.

I løpet av seks uker har vi lært mye om hvordan en bedrift fungerer og et dagbrudd drives. Sommerjobben var midt i blinken for oss Tekniske Geofag-studenter. En studierelevent sommerjobb er noe vi vil anbefale dere alle. Vi gleder oss allerede til neste sommer!

Vi vil med det dette takke ansatte ved Norsk Stein for en morsom og lærerik sommerjobb.

Eivind Berget, Agnethe Hoff Finnøy og Margrete Øie Langåker

Foto: Margrete Øie Langåker
© 2017 Bergringen    Alt innhold er kopibeskyttet i henhold til norsk lov om opphavsrett    webmaster@bergringen.no    Nettsider av Designbyrået Sjursendesign