Et naturlig knutepunkt mellom studenter, bedrifter og institutt innen bergfag

Vi knytter kontakt og skaper verdi for bransjen

Få søkere til NTNU-stiftelsene

21.03.2011

1. mars var fristen for å søke på de rundt 30 stiftelsene som er tilknyttet NTNU. Adressa.no kunne melde om få søkere. Ifølge Nils Christian Meland, sekretær for fellesstyret til NTNU-stiftelsene, mottok de i år 427 søknader mot 514 i 2008. Selv sier han at det noen ganger er vanskelig å få nok gode søkere til stiftelsene, og synes det er trist at ikke flere kjenner til dem.

For geologistudenter innen gruvedrift er det kanskje Ingeniør V. Hybinettes og admiral J. Børresens og professor Johan H. L. Vogts fond til malmgeologisk forskning som er mest aktuelt. Fondet ble opprettet i 1918 med midler fra Kristiansands Nikkelraffineringsverk og Johan H. L. Vogt, professor i metallurgi ved daværende NTH. I vedtektene til fondet heter det at "Stiftelsen støtter malmgeologiske studier, undersøkelser, oppmålinger m.v. fortrinnsvis i Norge". Dessverre er nå egenkapitalen for fondet så lav at det er besluttet å legge det ned og innlemme midlene i NTNUs øvrige stiftelser.

Hjelpefondet for studenter kan sivil- eller arkitektstudenter ved NTNU som er kommet i økonomisk uføre, sykdom eller andre uforutsette forhold søke om støtte i størrelsorden 5 - 10.000 kr.

Det største og kanskje mest kjente fondet for NTNU-studenter er Legat til Henrik Homans minne. Stiftelsen deler ut støtte til 1) reiser til studieformål av faglig art. 2) Praktikantutveksling, som for eksempel formidlet v/IAESTE. 3) Gjennomføring av deler av grunnstudiet og /eller masteroppgave ved utenlandsk lærested. 4) Reiser i Norden for studenter immatrikulert for å gjennomføre sivilingeniørstudiet eller sivilarkitektstudiet ved NTNU. I 2009 hadde fondet en egenkapital på 15.342.941 kr. Ifølge Nils Christian Meland har satsene for utbetaling så langt vært 1500, 2500, 3500 og 4500 kr, avhengig av hvor du skal. Utdelingen av midler skjer to ganger i året, og søknadsfristene er 1. mars og 1. oktober.

Et legat som skiller seg ut er Stud. chem. Halvdan Wettres minnelegat der cirka halvparten utdeles som reisestipender under studietiden eller i umiddelbar forbindelse med dennes avslutning til studenter som i særlig grad representerer livsglede, arbeidsglede og dyktighet.

Mulighetene er mange for de som bruker litt tid på å planlegge tur og økonomi.
Ved å benytte seg av de støttemulighetene som finnes kan man få mye ut av
studietiden, både i form av opplevelser og faglig påfyll. Foto av: Eivind Strand
© 2017 Bergringen    Alt innhold er kopibeskyttet i henhold til norsk lov om opphavsrett    webmaster@bergringen.no    Nettsider av Designbyrået Sjursendesign